Riikka Nieminen

Alue ehdokasilmoittautumisille puheenjohtajan vaaliin. Puolueelle valitaan uusi puheenjohtaja Jonna Purojärven luopuessa tehtävästä. Voit ilmoittautua ehdolle aloittamalla uuden aiheen tähän alle. Kirjoita esittelyteksti itsestäsi. Vaihtoehtoisesti voit lähettää ilmoittautumisesi osoitteeseen info@piraattipuolue.fi

Halukkuudestaan tehtävään pitää ilmoittaa viimeistään 10.11.2018.

Valvoja: Ahto

Avatar
Riikka Nieminen
Puoluehallitus
Viestit: 14
Liittynyt: Ti Touko 22, 2018 3:55 pm
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Riikka Nieminen

Viesti Kirjoittaja Riikka Nieminen » Pe Marras 09, 2018 11:59 am

Olemme Uupissa innokkaita ja siksi nyt myös toinen pj. ehdokas meiltä. Vastaan tässä ensin Markun kysymyksiin, koska siinä samalla saan esiteltyä itseni, lopussa vastaus myös Jonnan kysymykseen.

1. Millaista kokemusta sinulla on johtamisesta?
Toimin Uupin puheenjohtajuuden lisäksi erään ohryn puheenjohtajana, koska jäsenet erikseen pyysivät minua siihen tehtävään. Olen vammais- ja yhdistysaktiivi (lista alla). Minut on löydetty luotettavaksi, idearikkaaksi ja delegoivaksi johtajaksi. Tunnen näiden toimien kautta myös yhdistyslakia.
Aikaisemmassa työelämässäni olin kovin pidetty työnantaja ja myöhemmin toisten palkkalistoilla kehuttu esimies. Pidän ihmisistä, haluan uskoa heistä ensin ”tietoisen sinisilmäisesti” parasta ja löydän yleensä positiivisen tulokulman asioihin. Meillä ei Suomessa itsensä kehumista juuri hyvällä katsota, mutta ehkäpä tässä on sellainen tilanne, missä se minulle anteeksi annetaan. Minulla on hyvä itsetunto, nykyään kun olen kasvanut jo melkein aikuiseksi näiden 38 vuoden aikana ja siitä on hyötyä johtamisessa, sillä minun ei tarvitse olla aina äänessä ja myöskin pystyn luottamaan itseni lisäksi muihin.

2. Mitä erityispiirteitä vapaaehtoisvoimin tapahtuvan toiminnan johtamisessa mielestäsi on?
Koska kannustimena ei ole palkka, niin pitää löytää muita arvoja ja motivaatiotekijöitä tukemaan toimintaa. Useiden vaalien lähestyessä me tarvitsemme kaiken avun ja koen, että puheenjohtajana minun tulee etsiä uusia aktiiveja ja ehdokkaita, tukea ja kannustaa koko joukkoa, jotta pääsemme nauttimaan hyvästä yhteistyönhengestä ja sen tuloksista. Olen vetänyt läpi useita tapahtumia lähes nolla budjetilla ja tiedän, että kaikkien on annettava osallistua ja tiettyä osaamistasoa ei voi vaatia, mikä ei ole lopputuloksen kannalta ole ongelma. Kaikki ovat samalla viivalla.


3. Mitkä ovat selkeimmät motivaatiotekijäsi hakea Piraattipuolueen puheenjohtajaksi?
Olen hyvä yhdistelmä persoonallisuutta, taitoa ja yhteyksiä. Olen ollut tähän mennessä kiinnostava haastateltava kokemusasiantuntijana (lista alla) ja sen työn kautta olen ollut paljon mukana sote-asioissa mm. Sosiaali- ja Terveysministeriön itsemääräämislakiluonnoksessa ja mukana muissa tärkeissä työryhmissä (lista alla). Tällä kokemuksellani voisin tuoda näkyväksi, että meillä on muutakin kuin it-osaamista.
Olen myös absolutisti ja kannatan päihdepolitiikkaamme, tämä saattaisi olla sellainen seikka, mikä saisi ihmiset kuuntelemaan avoimemmin.

4. Mitkä ovat tärkeimmät ominaisuutesi puheenjohtajana, jos sinut tehtävään valitaan?
Pidän ihmisistä ja yhteistyöstä. Olen avoin kritiikille ja itsensä kehittämiselle. Lähestyn yleensä ongelmia ja haasteita ratkaisukeskeisesti.
Tällä hetkellä teen työkseni yksinkertaistettuna ihmisille puhumista. Psykiatrian poliklinikoilla ohjaan erilaisia ryhmiä, kohtaan erilaisia ihmisiä ja yllättäviä, vihaisia ja surullisia tilanteita ja olen saanut paljon hyvää palautetta niiden hoitamisesta ammattilaispuolen työpareiltani.
Lisäksi pidän paljon puheita, johdan kokouksia ja seminaareja. Olen antanut useita haastatteluja ja enkä jännitä julkista puhumista. Teen työtä Psykiatrian puolella, koska olen sairastanut useita psykiatrian diagnooseja ja niistä kuntoutunut, sekä puhunut niistä avoimesti lehdistölle ja kirjaan. Tämä ei välttämättä tarkoita, että olisin altis sairastumaan uudelleen mielenongelmille, koska osaan huomata ajoissa ja korjata tilannetta. Olen tässä sivussa opetellut ja opettanut mielen toimintaa ja käyttäytymisen muutosta ja näen sen olevan hyödyksi. Joku tosin saattaa pitää minua paholaisen riivaamana, vaikkakin tuskin ensisijaiset äänestäjämme.
Olen työkyvyttömyyseläkkeellä ja minun on mahdollista luopua, tai vähentää muusta tekemästäni vapaaehtoistyöstä ja keskittyä tähän.


5. Mitkä ovat selkeimmät heikkoutesi, jos sinut valitaan puheenjohtajaksi, vai onko niitä?
En kuulu irckiin. Kääntäisin tämän kuitenkin siten, että haluaisin yksinkertaistaa viestintämme ja tuoda sen lähemmäksi myös muita minun kaltaisiani jäseniä ja luoda näin lisää avoimuutta.
Olen ollut jäsen alkumetreiltä, en tunne kovin hyvin kaikkia aktiiveja, mikä toisaalta mahdollistaa minulle uusien ihmisten tapaamista ja tarvetta toimintakäytäntöjemme kuvaamiselle, jotta siihen voisi tulla mukaan kuten mihin tahansa organisaatioon.
Kolmantena on se, että olen vammainen ja kipu rajoittaa elämääni, en kykene ajamaan autoa, tai kävelemään 500m kuten terveet, mutta rajoituksistani huolimatta olen pystynyt tehtäväni hoitamaan. Ymmärrän, että vammaisen maailma voi olla vieras, joten jos jokin asia mietityttää, niin voit kysyä lisäkysymyksiä.

Kuvaa ongelmatilanne ihmisten kanssa, jonka olet johtamisella ratkaissut. Miten päädyit juuri tuohon ratkaisuun?


Eräässä yhdistyksessä, jossa olen myös aktiivi, ei ollut rahaa olla näkyvissä tulevilla Mielenterveysmessuilla 2018. Lähdin ratkaisemaan ongelmaa tarjoamalle heille ilmaista seminaaria meiltä, joka tuo meille sitä näkyvyyttä ja antaa samalla myös itselleni ja yhteistyötahoille tärkeän, vaikeasti lähestyttävän aiheen nousta esiin. Järjestelin ohjelmaa tekemään työryhmän ja vaikka tällä kertaa jäinkin itse vastaamaan pääosin alkuvalmisteluista, sain arvokasta palautetta ryhmältä. Tapahtuman osalta siihen valitut luennoitsijat kuitenkin itse vastaavat sisällöistä.

http://www.kokemusasiantuntijat.fi/itse ... illa-2018/

Haastatteluita:
• Kirjassa Error –Mielen häiriöitä (Like 2016) kerron tarinani yhdessä muiden 14 kanssa ja kaikista on 2 valokuvaa.
• Henkilökuva tarina: Ilta-lehdessä https://tinyurl.com/Riikanhaastattelu
• Radio haastattelu ”Kun mieli murtuu” https://areena.yle.fi/1-3290899
• MTV3 Lifestyle netti haastattelu epävakaudesta https://tinyurl.com/Riikka-MTV
• YLE puhe (2h kohdalla alkaa Yhdenvertaisvaltuutetun ja Ihmisoikeuskeskuksen kampanjassa: Maanantai kuuluu kaikille Eli miksi työllistää vammainen? https://goo.gl/xcye7i
(Lisää näitä löytyy blogistani)
Parhaillaan minusta kirjoitetaan juttua Apu lehteen ja sitä kuvataan myös Piraatti teltalla.

Työryhmiä:
• Päihdeasian neuvottelukunta, Espoon kaupunki (Piraattipuolueen kuntavaaliehdokas 2017)
• Yksilöasioiden jaosto, varapaikka, Espoon kaupunki (Piraattipuolueen kuntavaaliehdokas 2017)


• Terveyden- ja Hyvinvoinninlaitos Itsemurhien ehkäisy -kärkihanke, koulutusvideot ja koulutustapahtumat ympäri suomea
• Assistentti.info:n Henkilökohtaisen avun laatusuositusten työryhmässä
• Mielentervesytalo.fi masennuspotilaan digihoitopolun työryhmä
• STM kokemusasiantuntijana tuomassa asiakkaan ääntä mukaan jo lainvalmistelun tasolta 2017-2018

Yksittäisiä
• SOTE Ohjausjärjestelmistä keskustelemassa kuulemistilaisuudessa Säätytalolla 2016.
• Ulkoministeriö tilaisuus Oviedon lisäpöytäkirjaluonnoksesta koskien tahdonvastaista psykiatrista hoitoa vammaisille 2018
• Ministeri Annika Saarikon tapaaminen ja puhe pyöreänpöydän tapaamisessa 2018
• Yhdenvertaisvaltuutetun ja ihmisoikeuskeskuksen ”vammaiskasvo” kampanjassa Maanantai kuuluu kaikille 11/2018
• Laurean lehtoreiden kanssa kouluttamassa HUS:lle uusia kokemusasiantuntijoita


Yhdistykset, joissa olen aktiivinen:
• Piraattipuolueen Uudenmaan piiriyhdistyksen puheenjohtaja
• KoKoA –Koulutetut kokemusasiantuntijat ry:n tiedottaja, hallituksen jäsen ja aluevastaava
• Kokemustoimintaverkoston pk-seudun ohjausryhmän puheenjohtaja ja aluetyön kehittämis-ryhmä, sekä tapahtumat.

Lisää:

Blogi: riikkanieminen.wordpress.com
Youtube: www.tinyurl.com/kokemusasiantuntija
LinkedIn: https://www.linkedin.com/in/riikkakokemusasiantuntija/
Facebook: https://www.facebook.com/Riikkakokemusasiantuntija/
Facebook: https://www.facebook.com/Riikkapirita
Twitter: https://twitter.com/Riikkapirita
Instagram: https://www.instagram.com/riikka_nieminen/

Avatar
Riikka Nieminen
Puoluehallitus
Viestit: 14
Liittynyt: Ti Touko 22, 2018 3:55 pm
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Re: Riikka Nieminen

Viesti Kirjoittaja Riikka Nieminen » Ma Marras 12, 2018 12:35 pm

1. Millainen on Piraattipuolue vuonna 2021 ensimmäisen puheenjohtajakautesi jälkeen?
2021:
Olemme julkisesti näkyvissä oleva puolue, kansalaiset tuntevat poliitikkojamme ja tietävät mitkä ovat kärkiteemojamme.
Olemme saaneet nostatettua yhteiskunnalliseen keskusteluun useita tärkeitä aiheita ja myös saatu niille kannatusta. Olemme voineet tuoda esiin omaa osaamistamme ja saaneet jalkauteuttua teemoistamme avoimuutta päätöksen tekoon myös ruohonjuuritasolla kolmannen sektorin toimijoille kuten yhdistyksille. Olemme myös pystyneet pysäyttämään pelolla johtamista ja näin tarjoamaan kansalaisille oikeutta yksityisyyteensä. Olemme pysyvästi kyenneet muokkaamaan toimintakulttuuria ja saaneet aikaiseksi yhdenvertaisempaa Suomea, pala kerrallaan.

Avatar
Riikka Nieminen
Puoluehallitus
Viestit: 14
Liittynyt: Ti Touko 22, 2018 3:55 pm
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Re: Riikka Nieminen

Viesti Kirjoittaja Riikka Nieminen » Pe Marras 16, 2018 9:26 pm

vvaris kirjoitti:
Ti Marras 13, 2018 5:44 pm
Tarvitseeko puolue mielestäsi jossain vaiheessa talouspoliittisen ohjelman?

Jos ei tarvitse:
-Miksi ei tarvitse?
Myöhemmässä vaiheessa, mikäli sille löytyy laajempaa kannatusta. Näkisin tärkeäksi, että meidän tulee nyt korostaa esiin niitä teemoja, joita muilla puolueilla ei ole. Erottua, personoida ja tuoda teemat selkeiksi. Perustulo on tärkein taloustpolitiikkaan liittyvä teema ja se nivoutuu kauniisti yhdenvertaisuuteen ja mahdollistaa monia asioita, kuten työtä palkalla tai ilman, sekä väliinputoamisen ennalta ehkäisyn.

Avatar
Riikka Nieminen
Puoluehallitus
Viestit: 14
Liittynyt: Ti Touko 22, 2018 3:55 pm
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Re: Riikka Nieminen

Viesti Kirjoittaja Riikka Nieminen » Pe Marras 16, 2018 9:27 pm

iivanski kirjoitti:
Ti Marras 13, 2018 10:32 pm
1. Miten profiloisit puolueen?
2. Mitä puolueen arvoja korostaisit eniten?
3. Miten vakuuttaisit ihmisen, joka ei koskaan äänestä, äänestämään puoluetta?

1. Olemme tietoyhteiskuntapuolue, joka nojaa päätöksenteossa tieteeseen ja ajaa siten käytäntöjen ajantasaistamista monilla sektoreilla. Olisi upeaa, jos meidän asiantuntemustamme kollektiivisesti voitaisiin ja haluttaisiin hyödyntää, toteuttamaan Suomeen parempaa lainsäädäntöä, ohjeita ja käytäntöjä, koskien tietoyhteiskunnan kohtaamia haasteita, esimerkiksi tietosuojan,kiristyskirjeiden, ylläpitäjän vastuiden yms. osalta. Avoimuus on tärkeä lähtökohta kaikkeen toimintaan ja haluaisin nähdä tämän meidän vahvuutena.
2. Me voisimme olla se organisaatio, keneltä kysytään, että miten avoimuutta voi toteuttaa eri hallinnon asteilla. Tätä tietoa jakamalla, sen saa normalisoitua ja mitä useampi yhdistys omaksuu avointa ja samalla myös sallivampaa käyttäytymis ja toimintakulttuuria, sen komeammin se juurtuu käytännöksi, jota voidaan jakaa taas eteenpäin. Pysyvistä muutosta saadaan alhaalta ylöspäin ja tämä kuvaa samalla hienosti myös sitä periaatetta, että ruohonjuuritasolla on paljon tietoa. Itse vammaisena naisena, toisin hienosti esiin erilaisuuden sallimista ja yhdenvertaisuuden toteutumista. Olen samoin kertonut jo monelle mummolle markkinoilla, että yksityisyys ei ole rikos, liittyen esimerkiksi Kela taksikyytien yhdistelyyn. Jokaisella tulee olla oikeus yksityisyyteen, naapurin rouvan ei tarvitse nähdä, kun toista kuljetetaan syöpähoitoihin, kaikkien ihmisarvoa tulee kunnioittaa.
3. Parhaiten tämä on toiminut kun pääsee kohtaamaan ihmisen, siksi vaalitelttailu on tärkeää, meillä on Uudellamaalla jo 5 päivää telttailua eduskuntavaalikampanjaa koskien. Juttelen mielelläni ihmisten kanssa ja löydän jotain yhteistä, tai sellaisen esimerkin meidän ajamistani arvoista, jotta se sopii äänestäjän ympäristöön ja tulen näin paremmin ymmärretyksi. Siinä samalla oppii paremmin argumentoimaan omaa kantaansa. Opetan vuorovaikutustaitoja, joten ylipäätään tämä aihe kohtaamisista kiinnostaa minua. Olen muutamille ottanut esiin ihan sen, että jos he äänestävät, sillä on joka tapauksessa merkitystä minulle. Se on ollut selvästi pysäyttävä kohta ja toivon että he äänestävät. Useissa tutkimuksissa mielenterveysdiagnoosin saaneet eivät aina koe itseään äänioikeutetuksi, joten pyrin nykyisellä työlläni poistamaan stigmaa mielensairauksista ja siksi olen ollut niistä paljon haastatteluissa. Niistä on mahdollista kuntoutua, mutta vaikka se olisi jollain vielä vaiheessa uskoisin häpeän poistamisen auttavan myös siinä, että voi pitää itseään yhteiskunnalle hyödyllisenä. Eli monelta kantilta lähestyisin tätä.

Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Ilmoittautumiset puheenjohtajan vaaliin”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 2 vierailijaa