Tämä vuosi on ollut aika onneton. Vuoden 2024 ensimmäisellä puoliskolla puoluehallitus ei tehnyt juuri mitään (hallituskokouksia ei edes kutsuttu koolle), ja kun keväällä aloin jotenkin selvittämään tilannetta, Pekka erosi puheenjohtajuudesta. Osa hallituksesta ei voinut kunnolla osallistua toimintaan terveyssyistä. Varapuheenjohtajana olen sen jälkeen pyrkinyt siihen, että puoluehallitus hoitaa ainakin perusvelvollisuutensa. Tämä on jotenkin tehty, mutta yleensä melko myöhässä. Talousarvio ensi vuodelle vieläkin puuttuu.
Muut velvollisuuteni ja omat resurssini huomioon ottaen jatkaisin mieluiten puoluehallituksen rivijäsenenä, toisaalta varapuheenjohtajuus on kätevä nimenkirjoitusoikeuden takia, kun pitää hoitaa jotain byrokratiaa. Kun näin, että ilmoittautuneita hallitukseen ei taida olla kovin monta, päätin kuitenkin, etten kuitenkaan sulje mitään asemaa puoluehallituksessa pois, mutta jos minut jostain syystä valitaan puheenjohtajaksi, ei minulla taianomaisesti tule olemaan enemmän aikaa kuin tähän asti. Eli en haluaisi henkilökohtaisesti tehdä yli 25–30 % koko puoluehallituksen (perus)hommista.
En myöskään lähitulevaisuudessa voine henkilökohtaisesti osallistua mihinkään kampanjointiin. Viime aikoina on keskusteltu siitä, että piraattipuolue jatkaisi ajatushautomona, ja minun mielestäni tämä on nykytilanteessa toistaiseksi ainoa järkevä suunta, ainakin kunnes löytyy uusia aktiiveja ja "vetoa", koska puolue on ollut vähintään vuodesta 2019 lähtien uupuneessa tilassa, ja vaaleihin "pakolla" osallistuminen sen jälkeen on vain vienyt voimia ja pahentanut tilannetta, eikä se ollut läheskään tehokkain mahdollinen tapa ajaa piraattiasioita saatavilla olevilla resursseilla. Toivottavasti keskustellaan näistä asioista kokouksessa.