Keskustelua puolueen koronalinjauksesta (6.2. asti)

Alue keskustelulle Piraattipuolueen politiikasta ja tulevaisuuden suunnista. Varsinaiset kokousaloitteet puoluekokousosioon!
Avatar
kivasatu
Viestit: 66
Liittynyt: Ke Loka 08, 2014 7:58 am
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Keskustelua puolueen koronalinjauksesta (6.2. asti)

Viesti Kirjoittaja kivasatu » To Tammi 26, 2023 9:16 pm

Puoluehallitus on päättänyt esittää alla olevaa puoluevaltuuston vahvistettavaksi. Ennen puoluevaltuuston kokousta kuitenkin halukkaat jäsenemme voivat käydä kommentoimassa ehdotusta, ja puoluevaltuusto ottaa käsittelyssään tarvittaessa kommentteja huomioon. Kommentoida voit 6.2. saakka.

Terveys- ja koronapolitiikka

Terveydenhuolto on kriisissä

Suomen terveydenhuolto on ollut ongelmissa jo pitkään, mutta viime vuonna ongelmat kriisiytyivät: Päivystykset ovat olleet tukossa ympäri maata, jonotusajat kasvaneet (esim. joulukuussa HUS:in päivystyksessä keskimääräinen odotusaika oli jo 8 tuntia), ambulansseja on jouduttu ohjaamaan kaukaisempiin sairaaloihin. Joskus potilaat joutuvat odottamaan ambulanssissa, kun vapaita vuodepaikkoja ei ole, vaikka tämä tarkoittaa sitä, että ambulanssi ei ole silloin käytettävissä hätätilanneapuun. Hoitohenkilöstö on varoittanut useita kertoja, että ylikuormitus ja kiire vaarantavat potilasturvallisuuden.

Päivystykset eivät ole ainoa ongelmissa oleva osa-alue: niidenkin kriisi johtuu osaltaan siitä, että terveyskeskusten vuodeosastot ovat täynnä eikä potilaille löydy jatkohoitopaikkoja. Kiireettömiä leikkauksia on siirretty tai peruttu niin paljon, että lähes kaikki sairaanhoitopiirit rikkovat hoitotakuulakia ja potilaat joutuvat odottamaan pääsyä hoidon arvioon tai tutkimuksiin kauemmin kuin lain sallimat 6 kk. Esim. HUS:issa tällaisia potilaita on lähes 10 000. Sydänsairaiden lasten hoitojonot ovat kasvaneet jo niin suuriksi, että harkitaan potilaiden lähettämistä leikattavaksi muihin maihin.

Terveydenhuolto on yksi hyvinvointivaltion keskeisiä pilareita ja kansalaisten epävarmuus siitä, saako tarvittaessa hoitoa, nakertaa luottamusta koko yhteiskuntaan.

Merkittävä syy kriisiytymiseen on epäonnistunut koronapolitiikka

Vaikka Suomi onnistui pandemian alkuvaiheissa suojaamaan väestöään paremmin kuin useimmat muut Euroopan maat (tosin ei silloinkaan niin hyvin kuin Japani, Etelä-Korea, Taiwan ja monet muut Aasian maat), viime vuonna Suomen strategia muuttui: käytännössä kaikista suojatoimista luovuttiin, tartuntoja ei enää yritetty estää ja THL viesti, että perusterveiden ei enää tarvitse huolehtia tartunnoista.

Tässä Suomen linja erosi useimpien muiden Euroopan maiden linjasta. Monessa maassa suojatoimia toki kevennettiin, mutta juuri missään niistä ei luovuttu kokonaan. Joissain maissa niitä on uudelleen tiukennettu, kun tilanne ei olekaan helpottunut. Esim. Saksa lisäsi lokakuussa vaatimuksen, että kaukojunissa täytyy käyttää vähintään FFP2-tasoista hengityssuojainta.

Myös Suomen rokotepolitiikka eroaa muista EU-maista: THL suosittelee 4. tehosterokotteita ainoastaan riskiryhmiin kuuluville, kun muissa EU-maissa niitä annetaan laajemmin. Suomi on tällä hetkellä ainoa EU-maa, joka ei rokota sote-henkilöstöä neljännellä rokotteella. Tämä siitä huolimatta, että WHO, Euroopan tartuntatautivirasto ECDC ja Euroopan lääkevirasto Ema – sekä isot kansalliset terveysviranomaiset USA:ssa (CDC) ja Britanniassa (NHS) ovat suositelleet sote-henkilöstön tehosterokotuksia. THL ei ole perustellut, miksi sen suositukset poikkeavat muiden maiden viranomaisten, ECDC:n ja WHO:n linjauksista.

Suomen koronastrategian tulokset ovat olleet katastrofaalisia

Viime vuosi oli koronakuolleisuudeltaan ylivoimaisesti pahin koko pandemian aikana. Vuonna 2021 koronaan kuoli n. 1000 suomalaista. 2022 koronaan kuoli THL:n mukaan lähes 5000. Sen lisäksi korona on ollut myötävaikuttavana tekiijänä yli 2000 kuolemassa. Suomen koronakuolleisuus on ollut suurta myös EU-maihin verrattuna. Esim. 2022 marraskuussa Suomen koronakuolleisuus oli EU-maiden toiseksi suurinta. Se on kärkiluokkaa myös maailmanlaajuisessa vertailussa.

Korkean kuolleisuuden lisäksi koronatartuntojen määrän kasvu on tuhoisaa myös siksi, että 10-20% sairastuneista sairastuu pitkäaikaisesti. Osalla heistä työkyky heikkenee pysyvästi, osa ei palaa työelämään enää koskaan. Tämä taakka jää vielä kymmeniksi vuosiksi pandemian päättymisen jälkeen. Kansantaloudelle koronan pitäaikaisvakutusten arvioidaan aiheuttavan useiden miljardien kustannukset.

Koronatartunta lisää myös riskiä useille muille sairauksille, kuten sydän- ja maksasairauksille, diabetekselle, useille hermostoon ja aivoihin vaikuttaville sairauksille ja mielenterveyden ongelmille.

Koronan sairastaminen ei myöskään anna pitkäaikaista immuniteettia, vaan uuden koronatartunnan voi saada jo muutaman viikon kuluessa edellisestä. Uusi tartunta voi olla edellistä vakavampi ja tiedetään myös, että jokainen uusintatartunta lisää sekä kuoleman riskiä että riskiä sairastua muihin sairauksiin.

Tämä jatkuva sairastelu pahentaa sairaaloiden kriisiä sekä potilaiden määrän kasvun että henkilökunnan sairauspoissaolojen vuoksi.

Strategia, jossa tartuntojen annetaan levitä vapaasti ja vain riskiryhmiin kuuluvia ohjeistetaan suojautumaan, estää käytännössä riskiryhmiin kuuluvien täysipainoisen osallistumisen yhteiskunnan toimintaan. Tämä ei ole hyväksyttävää tasa-arvoisessa yhteiskunnassa.

Päästäessään koronan leviämään lähes vapaasti Suomi on epäonnistunut sekä kansalaistensa hengen ja terveyden suojaamisessa että terveydenhuollon toimintakyvyn turvaamisessa.

Tilanne ei parane itsestään vaan pahenee edelleen, ellei suuntaa muuteta päättäväisillä toimilla.

Vaadimme välitöntä strategian muutosta ja seuraavia toimia:

  • Nykyisen koronastrategian epäonnistuminen tulee myöntää ja vaihtaa strategian painopiste tartuntojen ehkäisyyn. Tartuntamäärien pienentäminen vähentää sairastumisia ja kuolemia, mikä helpottaa myös terveydenhoidon kuormitusta sekä pienentämällä potilasmäärää että vähentämällä henkilökunnan sairauspoissaoloja.

  • Maskisuositus tulee palauttaa. Hengityssuojainten, erityisesti FFP2-tasoisten tai sitä parempien tiedetään suojaavan tehokkaasti sekä käyttäjäänsä että muita ihmisiä. Maissa, joissa maskien käyttö on ollut yleistä, koronakuolleisuus on ollut merkittävästi vähäisempää kuin maissa, joissa niitä ei ole käytetty. Hengityssuojainten käyttö mahdollistaa myös riskiryhmäläisten turvallisemman osallistumisen yhteiskunnan toimintaan. Lisäksi hengityssuojaimet ehkäisevät koronan lisäksi myös useiden muiden tautien leviämistä, mikä myös vähentää sairastumisia ja sairauspoissaoloja.

  • Sisätilojen ilmanvaihtoa ja ilmahygieniaa tulee parantaa. Koronavirus tarttuu helpoiten suljetuissa sisätiloissa, joissa useita henkilöitä hengittää samaa ilmaa, kuten kouluissa, päiväkodeissa ja työpaikoilla. Erityisesti Japanissa on tartuntamäärät (ja siten myös koronan aiheuttamat kuolemat) onnistuttu pitämään alhaisina suuresta väestöntiheydestä ja iäkkäiden määrästä huolimatta nimenomaan panostamalla sisätilojen tehokkaaseen ilmanvaihtoon.

  • Etätyösuositus tulee palauttaa. Toimistot ovat otollisia paikkoja koronan leviämiselle. Tartuntojen vähentämiseksi töitä kannattaa tehdä etänä jos vain mahdollista. Moni työnantaja tarjoaakin siihen mahdollisuuden, mutta usein etätöihin siirtymistä helpottaa, jos siihen on viranomaisten suositus.

  • Rokotteet pienentävät paitsi riskiä sairastua vakavasti, myös pitkäaikaisten oireiden riskiä sekä tartuntariskiä. Sen vuoksi rokotteita tulee tarjota myös muille kuin riskiryhmiin kuuluville säännöllisin väliajoin.

  • Suomen tulee ottaa oppia maista, jotka ovat onnistuneet parhaiten suojaamaan väestöään pandemialta, kuten Japani, Etelä-Korea, Taiwan ja Singapore.

Referenssit (taustatiedoksi, ei varsinaiseen ohjelmaan)

Selvitimme faktat: Päivystyksissä ympäri Suomen on jopa kaoottisen vaikeaa
https://yle.fi/a/74-20008682

HUSin päivystyksessä pahimmillaan 110 tunnin odotus, ongelma valtakunnallinen – "Perusterveydenhuollon vuodeosastopaikkojen purkaminen iso virhe"
"Joulunpyhät lähestyvät tilanteessa, jossa HUS-päivystysten odotusajat näyttävät jyrkkää nousua. Keskimääräinen päivystyksessä vietetty aika on jo 8 tuntia. Osastolle päätyvien potilaiden odotusaika on jo yli 20 tuntia."
"Helsingin ja Uudenmaan sairaanhoitopiirissä potilaat odottavat vastaanotolle pääsyä yhä useammin ambulanssissa."
https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/hus ... he/8592978

Ambulanssit eivät ole päässeet Jorvin sairaalan päivystykseen 10 päivään – johtaja: HUS-alueen päivystykset ovat lähellä täydellistä pysähdystä
https://yle.fi/a/74-20008425

"Esimerkiksi HUSissa liki kymmenen tuhatta potilasta odottaa parhaillaan hoidon arvioon tai tutkimukseen pidempään kuin laki sallii. Hoitotakuulakia rikotaan joka puolella Suomea."
"Tilanne on kyllä hankalin, mitä HUSin historiassa koskaan, toteaa Markku Mäkijärvi, HUS:n johtajaylilääkäri."
https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/mtv ... #gs.ed1dex

Sydänsairaita lapsia saatetaan siirtää leikattavaksi Suomesta ulkomaille – viime käden ratkaisu Uuden lastensairaalan kriisiin
https://yle.fi/a/74-20011298

Sairaalapäivystysten ruuhkat sotivat hyvinvointivaltion keskeisintä lupausta vastaan, sanoo professori Heikki Hiilamo: "Megaluokan epäonnistuminen"
https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/sai ... n/8596176
"From Saturday, passengers over the age of 14 on long-distance trains will be obliged to wear FFP2 masks — similar to the US-standard N95 respirator — rather than the less-protective surgical masks that have hitherto been compulsory."
https://www.dw.com/en/new-german-covid- ... a-63305695

Suomessa on kuollut tänä vuonna niin paljon ihmisiä, että pahempaa on nähty viimeksi sotavuosina
Suomessa kuoli vuoden 2022 tammi-marraskuun aikana 4685 ihmistä enemmän kuin edellisenä vuonna vastaavana aikana.
Ikääntyminen selittää hänen mukaansa ylikuolleisuudesta hieman yli kolmanneksen, loput kaksi kolmasosaa johtuu joko suoraan tai välillisesti koronasta.
https://www.aamulehti.fi/kotimaa/art-2000009299156.html

"Suomi on tällä hetkellä ainoa EU-maa, joka ei rokota sote-henkilöstöä tehosteannoksin eli neljännellä rokotteella."
"Ihmetystä herättää myös se, että suuret asiantuntijaorganisaatiot maailmanlaajuisesti – Maailman terveysjärjestö WHO, Euroopan tartuntatautivirasto ECDC ja Euroopan lääkevirasto Ema – sekä isot kansalliset terveysviranomaiset USA:ssa (CDC) ja Britanniassa (NHS) ovat suositelleet sote-henkilöstön tehosterokotuksia."
"Esimerkiksi Yhdysvalloissa ja Kanadassa neljättä rokoteannosta tarjotaan jo kaikille yli 12-vuotiaille."
https://www.is.fi/kotimaa/art-2000009176414.html

Suomen koronakuolleisuus nelinkertainen EU:n keskiarvoon nähden
https://www.verkkouutiset.fi/a/suomen-k ... /#0ddaa39f

"The US had the most excess deaths, at 145.5 excess deaths per 100,000 people. The next-worst country was Finland with 82.2."
https://www.bloomberg.com/opinion/artic ... ta-omicron

”Pitkittynyt koronatauti on USA:n seuraava suuri terveyskriisi” – Sairastettu koronatauti yhdistettiin huomattavasti kohonneeseen kuolemanriskiin
"Koronatautiin sairastuneilla oli kontrolliryhmään verrattuna 60 prosenttia kohonnut riski kuolla kuuden kuukauden tarkastelujaksolla."
https://tekniikanmaailma.fi/pitkittynyt ... anriskiin/

"Vaikka suurin osa paranee taudista ajan mittaan, moni joutuu palaamaan työelämään vajaakykyisenä, pieni osa menettää työkykynsä kokonaan."
"Maailman terveysjärjestö WHO arvioi, että sars-CoV-2-viruksen aiheuttamaan covid-19-tautiin sairastuneista 10–20 prosenttia saa pitkäkestoisia oireita."
"Arvovaltaisessa The Lancet -lehdessä äskettäin julkaistun Hollannissa tehdyn tutkimuksen mukaan lähes 13 prosenttia koronatautiin sairastaneista sai pitkäkestoisia oireita."
https://www.aamulehti.fi/koronavirus/ar ... 39124.html

"Tutkijoiden mukaan kaksi tai sitä useampi sairastettu covid-19-tauti nosti kuoleman riskin kaksinkertaiseksi verrattuna henkilöihin, joilla oli ollut koronaviruksen aiheuttama tauti vain kerran."
"Riski joutua sairaalaan puolen vuoden sisällä koronavirustaudista nousi kolminkertaiseksi. Myös joidenkin muiden terveysongelmien, kuten munuais-, suolisto-, keuhko- ja sydänongelmien, riski lisääntyi."
https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/tut ... #gs.mf3kkt

"Helppo kesä jäi haaveeksi – korona kaataa terveydenhuollon henkilöstöä ja pahentaa työvoimapulaa entisestään"
"Tuhansien sairauspoissaolojen ja henkilöstöpulan keskellä petipaikkoja on jouduttu sulkemaan jopa ennätysmäärä ja hoitoja ajamaan alas."
"Tänä vuonna Etelä-Karjalan sosiaali- ja terveyspiirin (Eksote) henkilöstölle on kertynyt noin 11 500 koronasta johtuvaa sairauspoissaolopäivää."
https://yle.fi/a/3-12534914

Taloustieteen professori Antti Ripatti: Pitkittyneen koronan kustannukset nousevat miljardeihin euroihin
https://www.mediuutiset.fi/uutiset/mu/9 ... 6c90b5cf3e

Tutkimus: Laajamittainen maskien käyttö vähentää koronakuolemia merkittävästi
"Tutkijat havaitsivat, että maissa, joissa maskit otettiin käyttöön, koronakuolleisuus oli 48,80 per miljoona ihmistä. Sen sijaan maskien käyttämättömyys näkyi tutkituissa maissa 288,54 koronakuolemana miljoonaa ihmistä kohden."
https://tekniikanmaailma.fi/tutkimus-la ... kittavasti

Suomalaisten kuolemissa uusi synkkä ennätys(https://www.is.fi/kotimaa/art-2000009330947.html) Vuonna "2022 kuoli enemmän suomalaisia kuin koskaan aiemmin mittaushistorian aikana. Suomalaisten kuolemien määrää on tilastoitu vuodesta 1945 lähtien."
"THL:n alustavan tiedon mukaan suomalaisia kuoli koronan aiheuttamaan tautiin vuonna 2022 yhteensä 4 793. Myötävaikuttavana tekijänä koronan katsotaan olleen 2 298 suomalaisen kuolemassa. Yhteensä koronavirus voi löytyä siis yli 7 000 suomalaisen kuoleman taustalta."
https://www.is.fi/kotimaa/art-2000009330947.html


Avatar
kivasatu
Viestit: 66
Liittynyt: Ke Loka 08, 2014 7:58 am
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Keskustelua puolueen koronalinjauksesta (6.2. asti)

Viesti Kirjoittaja kivasatu » To Tammi 26, 2023 9:18 pm

Huomatkaa, että esityksessä puhutaan useissa kohdissa suosituksista, ei pakottamisesta.


ilmais1n
Viestit: 3
Liittynyt: La Tammi 28, 2023 12:07 pm

Re: Keskustelua puolueen koronalinjauksesta (6.2. asti)

Viesti Kirjoittaja ilmais1n » La Tammi 28, 2023 12:13 pm

kivasatu kirjoitti:
To Tammi 26, 2023 9:18 pm

Huomatkaa, että esityksessä puhutaan useissa kohdissa suosituksista, ei pakottamisesta.

Suositusten antaminen tämän asian tiimoilta lienee ajanhaaskausta, koska suosituksiin ei reagoida. Oleellisempi kysymys on, että mitä tehdään sitten, jos ja kun suosituksiin ei reagoida? Täytyy pitää mielessä, että edes Kiinan häikäilemätön poliisivaltio ei kyennyt enää jatkamaan koronarajoituksia.

Ilmanvaihdon parantaminen kuulostaa järkevältä. Myös rokotteita voi antaa lisää, jos se on lääketieteellisesti perusteltua. Muilta osin ehdotus on toteuttamiskelvoton.


jln
Puoluehallitus
Viestit: 25
Liittynyt: To Loka 09, 2014 4:17 pm
Paikkakunta: Lempäälä
Viesti:

Re: Keskustelua puolueen koronalinjauksesta (6.2. asti)

Viesti Kirjoittaja jln » La Tammi 28, 2023 4:13 pm

Kyllä suomalaiset ovat perinteisesti varsin hyvin noudattaneet viranomaisten suosituksia. Esimerkiksi juuri maskien käyttö oli varsin yleistä silloin, kun maskisuositus oli voimassa ja käyttö väheni huomattavasti sen jälkeen, kun suositus poistettiin. Myös etätöiden teko lisääntyi reippaasti, kun siitä annettiin suositus. Moni toki jatkoi etätöitä suosituksen poistuttuakin, mutta olisi huomattavasti helpompaa neuvotella työnantajan kanssa etätöiden tekemisestä, jos siitä olisi viranomaisten voimassaoleva suositus.


ilmais1n
Viestit: 3
Liittynyt: La Tammi 28, 2023 12:07 pm

Re: Keskustelua puolueen koronalinjauksesta (6.2. asti)

Viesti Kirjoittaja ilmais1n » La Tammi 28, 2023 8:20 pm

jln kirjoitti:
La Tammi 28, 2023 4:13 pm

Kyllä suomalaiset ovat perinteisesti varsin hyvin noudattaneet viranomaisten suosituksia. Esimerkiksi juuri maskien käyttö oli varsin yleistä silloin, kun maskisuositus oli voimassa ja käyttö väheni huomattavasti sen jälkeen, kun suositus poistettiin. Myös etätöiden teko lisääntyi reippaasti, kun siitä annettiin suositus. Moni toki jatkoi etätöitä suosituksen poistuttuakin, mutta olisi huomattavasti helpompaa neuvotella työnantajan kanssa etätöiden tekemisestä, jos siitä olisi viranomaisten voimassaoleva suositus.

Hyvin ja hyvin. Tähän mennessä suositukset eivät kuitenkaan ole tuottaneet viranomaisten ja poliitikkojen mielestä riittäviä tuloksia, vaan seuraavana vuorossa ovat olleet sulut ja rajoitukset. Sulkupolitiikan jatkaminen loputtomiin puolestaan ei ole realistista sen enempää kuin toivottavaakaan.

Ihmiset yleisesti ottaen eivät halua käyttää maskeja tai eristäytyä hamaan tulevaisuuteen asti.


Avatar
kivasatu
Viestit: 66
Liittynyt: Ke Loka 08, 2014 7:58 am
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Keskustelua puolueen koronalinjauksesta (6.2. asti)

Viesti Kirjoittaja kivasatu » Su Tammi 29, 2023 4:16 am

ilmais1n kirjoitti:
La Tammi 28, 2023 8:20 pm

Ihmiset yleisesti ottaen eivät halua käyttää maskeja tai eristäytyä hamaan tulevaisuuteen asti.

Tuossa ohjelmaehdotuksessa ei tosiaan sanota, että kenenkään olisi pakko eristäytyä esim. kotiinsa tai käyttää maskeja. Lue ensin ja kommentoi sitten. Puhumme esityksessä suosituksista ja mahdollisuuksista, siinä ei ole yhtään pakkoasiaa. Jos et halua käyttää maskia, niin älä käytä. Jos et halua olla etätöissä, niin älä ole. Jos et halua rokotetta, niin älä ota rokotetta. Jne.


tommi
Viestit: 1
Liittynyt: Su Tammi 29, 2023 10:53 am

Re: Keskustelua puolueen koronalinjauksesta (6.2. asti)

Viesti Kirjoittaja tommi » Su Tammi 29, 2023 11:03 am

Linjauksessa asetetaan terveydenhuollon ongelmat koronan syyksi. Se on selvästi ollut laukaiseva tekijä, mutta ymmärtääkseni järjestelmä on natissut liitoksissaan jo aiemminkin, johtuen esimerkiksi hoitajapulasta ja kenties myös lääkäripulasta sekä ylipäätänsä rahoituksesta tai sen kohdistumisesta. Myös kaikenlaisia vuodepaikkoja on vähennetty ja heikkokuntoisten kotihoitoa korostettu.

Tuntuisi hyvältä ajatukselta ottaa kantaa näihin muihinkin asioihin, eikä pelkkään koronaseikkaan, jos kyseessä todella on «Terveys- ja koronapolitiikka». Mikäli kyseessä on pelkkä koronapolitiikka, niin varmaan myös terveydenhuollosta on syytä kirjoittaa omansa. Nykymuodossaan teksti vaikuttaa keskittyvän vain yhteen kapeaan aiheeseen ja jättää vastaamatta yleisesti keskusteltuihin ja tärkeinä pidettyihin teemoihin, jotka ovat myös vaikeita (käyttääkö lisää rahaa vai antaa terveydenhuollon laadun laskea entisestään). Tällöin puolue ei ole valmistautunut todennäköisiin ja vaikeisiin kysymyksiin.


ilmais1n
Viestit: 3
Liittynyt: La Tammi 28, 2023 12:07 pm

Re: Keskustelua puolueen koronalinjauksesta (6.2. asti)

Viesti Kirjoittaja ilmais1n » Su Tammi 29, 2023 12:18 pm

kivasatu kirjoitti:
Su Tammi 29, 2023 4:16 am
ilmais1n kirjoitti:
La Tammi 28, 2023 8:20 pm

Ihmiset yleisesti ottaen eivät halua käyttää maskeja tai eristäytyä hamaan tulevaisuuteen asti.

Tuossa ohjelmaehdotuksessa ei tosiaan sanota, että kenenkään olisi pakko eristäytyä esim. kotiinsa tai käyttää maskeja. Lue ensin ja kommentoi sitten. Puhumme esityksessä suosituksista ja mahdollisuuksista, siinä ei ole yhtään pakkoasiaa. Jos et halua käyttää maskia, niin älä käytä. Jos et halua olla etätöissä, niin älä ole. Jos et halua rokotetta, niin älä ota rokotetta. Jne.

Sen lisäksi, mitä on mainittu, on merkittävää, mikä jätetään mainitsematta. Syyttelyiden sijaan haluaisin lukea selkeän kannan siihen, miten pitäisi toimia siinä varsin todennäköisessä skenaariossa, että suosituksilla ei saada aikaan merkittävää vaikutusta terveydenhuollon tilanteeseen tai kansanterveyteen.

Nytkin on aivan mahdollista käyttää esimerkiksi maskia, jos katsoo sen tarpeelliseksi, vaikkei siitä ole virallista suositusta valtiovallan taholta.


jln
Puoluehallitus
Viestit: 25
Liittynyt: To Loka 09, 2014 4:17 pm
Paikkakunta: Lempäälä
Viesti:

Re: Keskustelua puolueen koronalinjauksesta (6.2. asti)

Viesti Kirjoittaja jln » Su Tammi 29, 2023 1:48 pm

Arvelen, että aliarvioit suositusten tehon. Esimerkiksi Japanissa koronakuolleisuus on onnistuttu pitämään alhaisena pelkästään suositusten avulla ilman ainoatakaan sulkutilaa, vaikka siellä väestöntiheys on huomattavasti suurempi ja väestö vanhempaa. Myös muissa demokraattisissa Aasian maissa kuolleisuuus on ollut huomattavasti vähäisempää kuin Euroopassa, vaikka niissä on ollut vähemmän sulkuja. Minusta ei ole syytä epäillä, etteikö se voisi onnistua täälläkin. Meillä ongelma on ollut lähinnä suositusten puuttuminen ja epäselvä viestintä maskien hyödyistä tai siitä, että sairastumisten ja kuoleman riski on edelleen huomattavan suuri.

Vaikka nytkin toki voi käyttää halutessaan maskia, virallinen suositus olisi silti tärkeä:

  1. Suomessa yleisesti luotetaan viranomaisiin ja jos virallista suositusta ei ole, moni uskoo sen tarkoittavan, että maskin käyttäminen ei ole enää tarpeellista, vaikka se todellisuudessa vähentäisi huomattavasti sekä omaa että muiden riskiä saada tartunta ja siten riskiä sairastua ja/tai kuolla.
  2. Maskit suojaavat paitsi käyttäjäänsä, myös muita. Esimerkiksi riskiryhmäläisten turvallisuutta parantaisi huomattavasti, jos myös muut paikallaolijat käyttäisivät maskia, vaikka eivät kokisikaan itse olevansa vaarassa. Ilman maskisuositusta riskiryhmäläiset eivät voi osallistua täysipainoisesti yhteiskunnan toimintaan, mikä on merkittävä ongelma tasa-arvon kannalta.

Ja vaikka "Ihmiset yleisesti ottaen eivät halua käyttää maskeja", ihmiset eivät yleisesti ottaen myöskään halua sairastua saati kuolla (tai aiheuttaa muiden sairastumista tai kuolemaa) ja jos he olisivat tietoisia riskien todellisesta suuruudesta, he melko varmasti pitäisivät maskien käyttämistä huomattavasti pienempänä pahana.

Sulkujen ja muiden rankkojen toimien vaatiminen olisi joka tapauksessa minusta turhaa tilanteessa, jossa edes suosituksia ei ole annettu. Samoin suositusten epäonnistumista tarpeetonta ennustaa jo ennen niiden toteuttamista. Jos sellainen tilanne sattuisi joskus tulemaan, siitä on syytä käydä siinä vaiheessa uusi keskustelu.

Tervedenhuolto on tosiaan ollut vaikeuksissa jo ennen koronaakin, korona vain kärjisti ongelmat kriisiksi sekä lisäämällä potilaiden määrää entisestään että pahentamalla henkilöstövajausta sairauspoissaolojen kautta. Koronatartuntojen vähentäminen on kuitenkin varsin helppo ja nopea tapa helpottaa kriisiä.

On kuitenkin totta, että otsikko olisi ehkä parmpi muutta "terveys- ja koronapolitiikasta" vain "koronapolitikaksi", koska nyt siinä ei oteta juuri kantaa muihin terveyspoliittisiin kysymyksiin. Jatkossa voidaan tehdä erillinen terveyspoliittinen linjapaperi, jossa otettaisiin kantaa muihin kuin koronakysymyksiin (kuten Apottiin).


Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Politiikka”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 5 vierailijaa