Ehdotan kuntavaaliohjelmaan lisättäväksi maininnan, jossa Piraattipuolue näkee yksilönvapauden ja yksilölliset tarpeet myös koulutuksen johtotähtenä, ja tukee näin ollen erilaisten koulumallien kehittämistä ja vanhempien valinnanvapautta esimerkiksi palvelusetelien ja palvelualoitteen keinoin.
Perustelu:
Luonnoksen koulutusta koskevat maininnat, etenkin "laadukas koulutusjärjestelmä", luovat mielikuvaa joko
a) siitä, että asiaa ei ole ajateltu ollenkaan, tai ei vaan välitetä / pidetä tärkeänä,
ja/tai
b) näkemyksestä koulutuksesta sinänsä tärkeänä, mutta kuitenkin vain "järjestelmänä" jota voisi ajatella ikään kuin teollista liukuhihnaa, tyyliin "vähän ISO9000-standardia ja laakerirasvaa peliin niin hyvä tulee".
Kuitenkin voidaan perustellusti todeta nykyisessä etenkin perustason koulujärjestelmässä olevan lähes kaikki päälaellaan: oppimisen edes perusedellytykset eivät täyty, koulukiusaaminen ja oppilaiden mielenterveysongelmat ovat erittäin yleisiä. Tämä on systeeminen ongelma, ei "laadun" ongelma. Käytännössä opetushallitus ajaa hyvin monoliittista pavlovilais-skinneriläis-steinerilaista linjaa joka tuntikehyksineen antaa hyvin vähän liikkumavaraa opetuksen toteuttamiselle toisin. Asiaa voisi verrata vaikka nykyisiin kaavoituskäytäntöihin joissa päätetään kaikenlaista kattomateriaaleista, väreistä ja istutuksista lähtien.
Nykytilannetta on kuvannut evoluutiopsykologian tutkija, professori Peter Gray vapaasti kääntäen seuraavasti:
- "Laitamme rikolliset vankilaan, koska he ovat tehneet rikoksia, ja lapset kouluun koska he ovat tietyn ikäisiä."
- "Jonain päivänä ihmiset tulevat ihmettelemään, kuinka on mahdollista että ihmiset oikeasti joskus uskoivat pakottamisen olevan olennaista koulutukselle, tai että koulutuksen standardisointi on hyvä idea."
Maailmalla on kehitetty koulutusmalleja jotka kenties soveltuisivat paremmin myös Piraattipuolueen yksilönvapautta korostaviin näkemyksiin, esimerkiksi mainitun Peter Greyn tutkima
malli.
En kuitenkaan esitä minkään tietyn mallin tukemista, vaan vapaata kilpailua kuntien välilllä ja sisällä eri mallien toteuttamisessa, kuten yleisellä tasolla on ansiokkaasti todettukin. Koulutuksen osalta asia olisi vain syytä todeta erikseen.