Jonna Purojärvi - Esittely, haku puheenjohtajaksi + vpj, hj

Alue ehdokasilmoittautumisille puoluehallitusvaaleihin. Puoluehallituksen toimijat osallistuvat puoluehallituksen kokouksiin (ircissä ja sähköpostitse), valmistelevat yhteistuumin lausuntoja ja hoitavat muita luottamustehtäviä. Puoluehallituksen jäsenen tulee nauttia puolueen luottamusta, minkä vuoksi hallituksen kokoonpanosta äänestetään jäsenkokouksessa.

Otsikoi luomasi ketju Nimi + tehtävä(t) johon ehdolla. Lyhenteet tarvittaessa PJ, VPJ, HJ, HVJ.

Valvoja: Ahto

Lash-
Viestit: 33
Liittynyt: Ma Marras 10, 2014 6:02 pm

Jonna Purojärvi - Esittely, haku puheenjohtajaksi + vpj, hj

Viesti Kirjoittaja Lash- » Ma Tammi 25, 2016 7:30 pm

Terve!

Olen Jonna Purojärvi Jyväskylästä. Piraattipuolueessa olen toiminut joitakin vuosia. Aktiivisuuteni alkoi eurovaaliehdokkuudesta, josta etenin puolueen tiedottajaksi ja sosiaalisesta mediasta vastaavaksi sekä siitä nykyiseen asemaani Piraattinuorten puheenjohtajaksi. Piiritasolla olen toiminut varapuheenjohtajana sekä hallituksen jäsenenä ja Piraattinuorissa ennen puheenjohtajuutta hallituksen jäsenenä.

Haen nyt Piraattipuolueen puheenjohtajan paikkaan. Olen toiminut jokaisella eri puolueen tasolla: Piirissä, puolueessa ja Piraattinuorissa. Olen ollut tavallinen jäsen, hallituslainen ja erilaisissa vastuutehtävissä. Toimin myös kolumnistina Purje-lehdessä, joka ei tosin edelleenkään minusta riippumattomista syistä ole päivänvaloa nähnyt. Koen laajan aktiivisuuteni tähden tuntevani puoluetoimintamme melko syvästi.

Viime vuoden puolella olin päävastuullinen puolueen ensimmäisten puoluepäivien organisoinnista. Palaute on ollut valtaosin positiivista. Luonnollisesti selkeitä mokiakin pääsi käymään ja näistä olen ottanut opiksi. Seuraavien puoluepäivien suurpiirteinen ajankohta ja teema on jo selkeästi tullut esiin: Viimeistään kesän lopulla, painottuen kuntavaalien pohjatyöhön.

Tämän vuoden alulla olen yhdessä Markku Braskin kanssa ollut luomassa puolueelle organisaatiokarttaa. Se on ennemminkin kuvaava jo olemassaolevasta toiminnastamme, johon on luotu vain tarpeelliset toimielimet tehokkaampaan ja selkeämpään toimintaan. Esitys on saanut hallituksen hyväksynnän, ja tätä organisaation rakentelua ryhdytään viemään askel askeleelta eteenpäin.

Piraattinuorten puolella olen pyrkinyt edesauttamaan nuorisotoiminnan laajentumista kansallisesti, vaikka työ sen osalta on vielä kesken. Pääsimme myös nuorten kanssa käynnistämään yhteistyötä Viron nuorten piraattien kanssa. Yhteistyö tulee lisäämään nuorille suunnattuja tapahtumia erityisesti Helsingissä ja Tallinnassa.

Vuoden 2017 kuntavaalit tulevat määrittämään puolueen tulevaisuutta. Tähän mennessä on jokaisissa vaaleissa törmätty samankaltaisiin haasteisiin. Vaalit polttavat meiltä aktiivisia ihmisiä loppuun, samalla kun löytyy ihmisiä, jotka olisivat mielellään tehneet enemmänkin. Tämä epäsuhta aiheuttaa sisäisen viestinnän kangertelua ja synnyttää turhautumista aktiiveissa. Korjaaminen vaatii organisointia ja tehtävien delegointia. Olemme jo pitkään hukanneet järjettömän määrän toiminnallista potentiaaliamme.

Prioriteetit ovat olleet nähdäkseni tahattomasti nurinkurisia: Puolueemme tulee olla jäseniään varten, ei toisinpäin. Jotta ideaali toteutuu, on aktiivisille tekijöille luotettava heille mieleisiä vastuutehtäviä. Puoluepäiviä järjestäessä huomasin, että tekijöitä on itseasiassa helppo löytää: Se vaati vain sen, että lähestyy toimijoita henkilökohtaisesti ja tarjoaa työtehtävää suoraan. Toimintatapa oli lisäksi tehokas, sillä harvaan tehtävään tarvitsi useaa henkilöä kysyä.

Vahvuutenani pidän laajaa jäsentuntemusta. Tämä edesauttaa mahdollisuuksiani löytää tekijöitä eri tehtäviin henkilön oman asiantuntemuksen tai esimeriksi harrastuspohjaisen kiinnostuksen perusteella. Kaikkia en toki tunne - Olisihan se sula mahdottomuus. Voidakseni löytää myös tuoreempia aktiiveja, on minulla onnekseni suhteellisen toimiva verkosto puolueessa. Aktiivisuuden kautta muodostuneen verkostoni avulla saan myös laajasti tietoa siitä, minkälaisia haasteita eri puolella toimintaamme on, sekä minkälaisia toiveita ja tarpeita jäsenistöllä toiminnan suhteen on. Saamani palautteen perusteella olen pyrkinyt vastuutehtävissäni täyttämään mahdollisimman monipuolisesti jäsenistön toiveita ja tarpeita sekä tarjoamaan ratkaisuja esiintulleisiin haasteisiin.

Heikkouteni lienee keskinkertainen esiintyminen. Tämä on kuitenkin harjoituksin kehitettävissä. Kuntavaaleissa onnistumisessa on ensisijaisempaa sisäisen toiminnan jouhevuus, jotta ehdokkailla ja vaalijärjestelijöillä on saatavissa kaikki tuki, mitä puolue vain pystyy tarjoamaan. Keskinkertainen esiintyminen on tässä vaiheessa pieni murhe ja esiintymisiin olisi muutoinkin toivottavaa saada näkyville laajemmin aktiivejamme heidän tietotaitojensa perusteella.

Lopuksi toivon, että mahdollisimman moni asettaa itsensä ehdolle eri rooleihin - Niin hallitukseen kuin organisaatiorakenteen tuomiin uusiin tehtäviin. Koen olleeni monesti etuoikeutettu saadessani tehdä niin laajasti eri aktiivien kanssa yhteistyötä ja olen otettu jokaisesta vastuutehtävästä, joka minulle on luotettu. On aktiivien aika saada hallitukselta luottamusta takaisinpäin.

Kiitos jokaiselle tämän tekstin lukeneelle. Toivottavasti näemme kevätkokouksessa!

[Sama hakemus toimikoon myös vpj + hj paikkoihin]

Palaa sivulle “Hallitusvaalit”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 8 vierailijaa