Haku lautamieheksi

Valvoja: Helsingin piiriyhdistyksen hallitus

kivasatu
Puoluehallitus
Viesti:

Haku lautamieheksi

Viesti Kirjoittaja kivasatu » Pe Marras 15, 2019 11:39 am

Tähän ketjuun vastaamalla voit hakea Helsingin käräjäoikeuden lautamieheksi piraattien mandaatilla. Hakemus on lähetettävä viimeistään torstaina 5.12. klo 23:59. Yksi lautamiespaikka on vapautunut, ja se täytetään piraattien Helsingin piiriyhdistyksen kokouksen 6.12. päätöksen mukaisesti. Valittavan tulee mieluiten olla nainen.

Jos et pysty ilmoittautumaan ketjuun, voit ilmoittaa vastaavat tiedot piirin sähköpostiin helsinki@piraattipuolue.fi, ja viestisi lisätään ketjuun puolestasi.

INFO

Lautamieheksi valittavan on oltava:

• vähintään 25-vuotias ja enintään 62-vuotias
  • helsinkiläinen
  • nuhteeton (eli käytännössä rikosrekisteri tarkistetaan)

Lautamieheltä toivotaan:

• pystyy järjestelemään työ- ym. asiansa siten, että kykenee osallistumaan oikeuden istuntoon päiväsaikaan ja mikäli istunto jatkuu, niin myös illalla
  • nainen

Lautamies ei saa olla:

• virassa yleisessä tuomioistuimessa tai Rikosseuraamuslaitoksessa
  • virallisena syyttäjänä tai asianajajana
  • ulosottotehtäviä hoitava henkilö tai
  • henkilö, joka huolehtii rikosten esitutkinnasta tai tulli- tai poliisivalvonnasta

HAKIJAN TIEDOT

Kun haet lautamiespaikkaa, ilmoita itsestäsi ainakin seuraavat tiedot:

1) Sukunimi

2) Etunimi

3) Arvo tai ammatti

4) Syntymäaika

5) Sähköpostiosoite

6) Äidinkieli
Suomi / ruotsi / muu, mikä?

Lisäksi voit kertoa itsestäsi jotakin vapaamuotoisesti.

thuhtamo

Re: Haku lautamieheksi

Viesti Kirjoittaja thuhtamo » Ke Marras 27, 2019 2:45 am

1) Sukunimi
Huhtamo-Rajakenttä
2) Etunimi
Taina
3) Arvo tai ammatti
Työntekijä
4) Syntymäaika
1973
5) Sähköpostiosoite
thuhtamo@hotmail.com
6) Äidinkieli
Suomi / ruotsi / muu, mikä?
Suomi

Minä:

Olen 45-vuotias helsinkiläinen nainen. Asun itä-Helsingissä. Perheeseeni kuuluu tällä hetkellä mieheni ja minun lisäksi kaksi lasta: yksi lukiolainen ja yksi oppivelvollisuusikäinen. Työskentelen nykysin perheyrityksessä monipuolisissa työtehtävissä.

Arvoni:

Arvomaailmani pääarvoja ovat kolme V:tä. Minun arvomaailmani kolme ”veetä” ovat: vapaus, vastuu ja velvollisuus.

Minusta hallinnon, viranomaisen ja oikeuslaitoksen tärkein velvollisuus on meidän kaikkien palveleminen, kansalaista ei tulisi kohdella hallintoalamaisena.

Jokaiselle tulisi taata oikeus tulla kohdelluksi yksilönä, asiallisesti ja kunnioituksella.

Vaikka yhteiskuntamme asettaa rajoja yksilön toiminnalle, tulisi täysi-ikäiselle antaa pääasiallisesti vastuu omasta toiminnastaan holhouksen sijaan. Vastuu ja vapaus kulkevat käsikädessä.

Yhteiskunnan monimuotoisuus on rikkaus, mutta perusoikeuksien toteutumisen ja yksilönvapauden vuoksi valtion tulisi mielestäni varmistaa, että Suomessa noudatetaan yksinomaan vain Suomen lakia. Vaihtoehtoisia lakeja tai perinteitä, jotka ohittavat tämän, ei tule mielestäni hyväksyä.

Minulle uskonnonvapaus on myös tärkeä arvo. Uskonnollisen vakaumuksen tulisi mielestäni olla poikkeuksetta yksityinen asia. Askelia oikeaan suuntaan on otettu: vuoden 2016 alun jälkeen ei oikeudessa todistajan ole enää tarvinnut (julkisesti koko oikeussalin edessä) tehdä valintaa, jossa valitsee haluaako vannoa todistajan valan, jossa vannoo puhuvansa totta ”jumalan kautta” vaiko todistajan vakuutuksen, jossa vannoo puhuvansa totta omantunnon kautta.

Vapaaehtoistyö ja aktivismi:

Olen vapaaehtoistyön kautta ollut paljon tekemisissä ihmisten kanssa, joilla usko oikeudenmukaisuuteen ja reiluun kohteluun viranomaisten taholta on saanut kolauksia. Toki olen kohdannut myös iloisia yllätyksiä, mutta ikävimmät ja räikeimmät painuvat aina mieleen.

Olen toiminut aktivistina tasa-arvoasioissa: olen toiminut sen puolesta, että isien asema olisi tasaveroinen vanhemmuudessa. Valitettavasti näin ei suinkaan aina ole. Olen ollut usean isän tukihenkilönä heidän kamppaillessa oikeudestaan tavata lapsiaa ja olla isiä, myös avioeron jälkeen. Olen toinen Vieraannuttaminen ja huoltokiusaaminen seis -Facebook-sivuston perustajista, kirjoittajista ja ylläpitäjistä. Sivusto on hieman provokatiivinen, mutta se luonut keskustelua, ja mikä tärkeintä: tuonut lohtua ja tukea vieraannuttamisen kanssa kamppaileville vanhemmille jo vuodesta 2015.

Seurasin tarkkaan nyt joulukuussa 2019 voimaan astuvaa lapsen huoltoa ja tapaamista koskevan lainsäädännön uudistusprosessia. Kirjoitin yksityishenkilönä kannanottoni asiasta lausuntopalveluun, jossa se oli kierroksessa Oikeusministeriön lainvalmisteluosasto lapsen huoltoa ja tapaamista koskevan lainsäädännön uudistamiksi (OM31/41/2015) toimesta. Pienenä henkilökohtaisena saavutuksena pidän sitä, että osa kannanotostani päätyi Oikeusministeriön lausuntotiivistelmään (Oikeusministeriön julkaisu 13/2018) Lapsenhuoltolain uudistuksesta: ”...myös eräs yksityishenkilö toi esiin, että tuettujen ja valvottujen tapaamisten määräämisen edellytykset tulee selkeästi tuoda esiin lainsäädännössä. Valvottujen ja tuettujen tapaamisten määrääminen tulisi perustua ainoastaan lapsen hyvinvointiin tai turvallisuuteen, ei lapsen vanhempien välisiin ristiriitoihin, perusteettomiin uhkakuviin, luottamuspulaan tai erilaisiin näkemyksiin lapsen hoidosta.”. Tämä on yhtenevä lausuntopalveluun 1.12.2017 kirjoittamaani, joka löytyy ( https://valtioneuvosto.fi/hanke?id=afb6 ... 5ab8cf065e, kohdasta asiakirjat, lausunto 32.

Olen Suomen kotikouluyhdistys ry:n puheenjohtaja toista toimintakautta. Suomessa on oppivelvollisuus, joka koskee kaikkia oppivelvollisuusikäisiä, mutta meillä ei koulupakkoa. Kotiopetus ei ole luvanvaraista. Asuinpaikka määrää ns. valvovan opettajan, joka seuraa kotiopetusoppilaan etenemistä. Oppiminen on muuttunut ja tekniikan kehitys on tuonut mukanaan mm.mahdollisuuksia oppia kieliä tekoälyn ohjaamana ja pitää oppitunteja virtuaalisessa luokkahuoneessa. Kotiopetuksessa olevien määrä kasvaa koko ajan.

Vaikka kotiopetus on täysin laillinen ratkaisu, joutuu moni sen valinnut viranhaltijoiden ajojahdin kohteeksi, jossa painostetaan perhettä tavanomaisemman valinnan piiriin. Niin tässä kuin monessa muussakin asiassa, olisi tärkeää se, että laillisia ratkaisuja, kunnioitetaan, vaikka itse niin ei tekisikään. Ketään ei tule tuomita tai asettaa heikompaan asemaan perustuen stereotypioihin tai ennakkoluuloihin.

Koulutukseni on Ulkomaankaupan erikoisammattitutkinto ja olen erikoistunut kansainväliseen ostotoimintaan: Kiinan- ja Aasian kauppaan. Ennen perheyritykseen siirtymistä työskentelin liike-elämässä maahantuonnin parissa. Perheyrityksessä työskentelen monipuolisissa tehtävissä: johtotehtävistä aina mopin varteen.

Minulla on takana jo neljä vuosikymmentä täysillä elettyä elämää ja maailma, ylä- ja alamäkineen, on koulinut minulle kykyä tarkastella asioita monelta kantilta. Näen, että pyrkimys kohti oikeudenmukaisuutta vaatii kumppanikseen myötätunnon ja ihmisyyden näkemisen. Voin luvata teille, että pyrin siihen parhaan kykyni mukaan!

Pystyn osallistumaan lautamiehenä oikeudenistuntoihin päivisin, tarvittaessa vaikka myöhäisiltaa myöten.

kivasatu
Puoluehallitus
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kivasatu » Ma Joulu 02, 2019 10:45 am

Liitän tähän yhden hakijan hakemuksen:

1. Rantalainen
  2. Kausti
  3. Informaatio ja mediateknologian insinööri.
  4. 19.06.1975
  5. kausti@rima.fi
  6. Suomi
  7. Olen opiskellut avoimessa korkeakoulussa oikeustiedettä. Lautamiehenä toimiminen kiinnostaa oikeudellisen prosessin toteutuksen kautta.

kivasatu
Puoluehallitus
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kivasatu » Ma Joulu 02, 2019 11:30 pm

Haen tehtävään. Täydennän hakemustani myöhemmin.

Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Helsinki”