Millainen on piraattipuolueen vaaliohjelma?

Alue keskustelulle Piraattipuolueen politiikasta ja tulevaisuuden suunnista. Varsinaiset kokousaloitteet puoluekokousosioon!
Lsaikkonen
Viestit: 3
Liittynyt: Ti Marras 04, 2014 11:20 pm

Millainen on piraattipuolueen vaaliohjelma?

Viesti Kirjoittaja Lsaikkonen » Ke Marras 05, 2014 12:12 am

Yritin foorumeita selailemalla löytää tulevien eduskuntavaalien vaaliohjelmaa, mutta en löytänyt sitä. Onko se jossakin esillä, vai päätetäänkö siitä syyskokouksessa? Onko puolueohjelma sellaisenaan vaaliohjelma, vai onko se jollakin tapaa muokattavissa?

Itse mietin sitä, että ei välttämättä ole paras tapa kosiskella äänestäjiä pelkkään yksilönvapauteen, itsemääräämisoikeuteen ja yhdenvertaisuuteen keskittyvällä ohjelmalla, vaan mukana pitää olla laajempia kokonaisuuksia, esim. liikenne-, energia-, turvallisuus-, maahanmuuttopolitiikka jne.

Luulen, että piraattipuolueella on vielä pitkä matka yleisen äänestäjäkunnan vakuuttamiseksi siitä, että puolueella on jotakin konkreettista tarjottavaa idealismin lisäksi. Mielestäni sen vuoksi ei kannata lähteä liian innokkaasti ajamaan liian yksipuolista ohjelmaa, jos ei ole tarjota vaihtoehtoja. Tietenkin keskittyminen puoleelle tärkeisiin aiheisiin on olennainen osa identiteettiä, mutta liian voimakas kanta voi olla enemmänkin haitaksi.

Jotta tämä viesti ei jäisi pelkäksi leukojen louskutteluksi, täytynee minunkin esittää erilaisia vaihtoehtoja:

1. Energiapolitiikka: ns. Saksan mallin toteutuskelpoisuuden tutkiminen. Saksassahan subventoidaan aika laajalti aurinkovoiman ja muiden uusiutuvien energiantuotantomallien käyttöä (ainakin toistaiseksi). Siellä voi mm. myydä itse tuottamansa ylimääräisen sähköenergian verkkoon, mutta jostakin syystä tämä malli tuntuu olevan vaikea toteuttaa Suomessa. johtuuko se jostakin käytännön syystä, vai onko syy taloudellinen tai poliittinen?

2. Tekijänoikeuslakien kuluttajaoikeuksien kunnioittaminen. Mikäli olen oikein ymmärtänyt, on Euroopan Komissiossa tehty päätös ns. "first sale" -periaatteen noudattamisesta myös digitaalisten latausten osalta. Itse en ole ainakaan kuullut asiasta mitään uutta ainakaan pariin vuoteen, mutta eikö olisi nyt jo aika ryhtyä ajamaan asiaa, jotta verkossa toimivat sovelluskaupat alkavat toimittaa vapaasti siirrettäviä lisenssejä myöskin netin kautta toimitetuille ostoksille, aivan kuten fyysisellä medialla toimitetuillekin?

3. Tieliikennelaki: Olen itse intohimoinen sähköajoneuvojen kannattaja ja Suomi on lainsäädännöllisesti pudonnut pahasti kelkasta sähköajoneuvojen suhteen. Olen kuullut hajanaisia puheita siitä, että joitakin muutoksia on työn alla, mutta henkilökohtaisesti olen sitä mieltä, että polttomoottoriajoneuvoista olisi päästävä eroon mahdollisimman nopeasti. Kuluttajia voitaisiin ohjata tähän erilaisin veroeduin ja liikennemaksuin esim. käyttövoimaveron muutoksilla sekä ns. ruuhkamaksun käyttöönotolla. Myöskin autonomisten ajoneuvojen tuloa tulisi jo valmistella alustavilla toimenpiteillä tulevia lakiehdotuksia varten.

Tässä kolme ensin mieleen juolahtanutta vaihtoehtoa ja muitakin vielä on, mutta en nyt tähän hätään jaksa enempää kirjoittaa.

Lasse Saikkonen

Toivottavasti en tässä tuhlannut muiden aikaa täysin itsestään selvien asioiden pähkäämiseen. Jos näin on, niin pyydän jo valmiiksi anteeksi.

Avatar
Yaamboo
Viestit: 83
Liittynyt: Ti Loka 21, 2014 9:43 am
Paikkakunta: Jyväskylä
Viesti:

Re: Millainen on piraattipuolueen vaaliohjelma?

Viesti Kirjoittaja Yaamboo » Pe Marras 07, 2014 8:51 pm

Vaaliohjelmastahan tosiaan päätetään syyskokouksessa, ja siitä on keskusteluaihe syyskokousfoorumilla :)

Lisäksi vaalipiireissä voidaan päättää piirikohtaisista vaaliohjelmista.

Lsaikkonen
Viestit: 3
Liittynyt: Ti Marras 04, 2014 11:20 pm

Re: Millainen on piraattipuolueen vaaliohjelma?

Viesti Kirjoittaja Lsaikkonen » La Marras 08, 2014 7:10 am

Luin vaaliohjelman ja kovin oli heiveröinen mielestäni. Jos piraattipuolue aikoo profiloitua ns. internet-puolueeksi, voi laaja-alaiselle kannatukselle heittää hyvästit. Tokihan sillä saadaan nettisukupolven ääniä, mutta niiden varaan ei laajempaa menestystä voi laskea, suurin osa nuorista on poliittisesti passiivisia, joten laajempaa kontaktia äänestäjiin tarvitaan. Itse haluaisin ehdottomasti laajempaa "platformia".

Olisin niin mielelläni tullut syyskokoukseen, mutta valitettavasti ei ole mitään mahdollisuutta olla Lahdessa noin aikaisin päivällä.

Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Politiikka”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 1 vierailija