Tulevaisuuskeskustelu

Alue keskustelulle Piraattipuolueen politiikasta ja tulevaisuuden suunnista. Varsinaiset kokousaloitteet puoluekokousosioon!
Riia
Viestit: 5
Liittynyt: La Elo 03, 2019 12:24 am

Re: Tulevaisuuskeskustelu

Viesti Kirjoittaja Riia » La Elo 03, 2019 10:12 pm

Tässä kommentteja mahdollisimman selkeästi. En ole puolueen jäsen, vaan ollut ns. mukana toiminnassa kevään kampanjoista asti. Nämä mielipiteet voi jättää omaan arvoonsa, koska en tosiaan ole edes jäsen.

Kannatan vaihtoehtoa H, eli nykyinen piraattipuolue pyrkisi pysyvään vaaliliittoon samanhenkisten puolueiden kanssa.

Piraatit on mun mielestä hyvä nimi järkiperäiselle anti-puolueelle. Mä en usko kuitenkaan usko, että piraattipuolue-nimellä voidaan päästä tästä paljon isompiin kannatuslukemiin Suomessa tai monessa muussakaan maassa.

Ensinnäkään tähän maahan oikein mahdu kahta isoa protestipuoluetta, ja nyt äänet menee Persuille.

No miksei Piraatit voisi onnistua mainstream-puolueena Suomessa, kun Islanti tai Tshekki?

Tshekkien piraattipuolue on mielenkiintoinen: googletteluni perusteella puolue breikkasi ihan oikealla whistle-blowing toiminnalla. Eli puolueen edustajat haastoivat oikeuteen ministeriöitä ja valtion laitoksi ja voittivat. Tshekeissä puolue kasvaa edelleen.

Suomi ei ole kuitenkaan Tshekki. Mun mielestäni uskottava hyvispiraatti vaatisi vastustajakseen jonkun konkreettisen pahiksen. Tshekki on edelleen korruptio-indekseissä jossain Kyproksen ja Georgian välissä (38.), Suomi sijalla 3.

Islannin piraattien huippuvuosi oli 2016 (10 paikkaa 63 paikan parlamentissa), kun niiden pääministeri kärähti Panaman-paperit-gatessa. Oli siis säilönyt kauheasti rahaa veroparatiiseihin. Maassa oli ihan transparency-mielenosoituksia jne. Tätä ennen Islannissa oli vastustettu finassijättejä ja annettu kaikkien lakien vastaisesti pankkien kaatua, en nyt osaa suoraan sanoa oliko sillä tekemistä minkään kanssa.

Suomesta ei taas helposti löydy muuta konkreettista jokamiehen kiukunkohdetta kuin maahanmuuttajat. Suomessa luotetaan valtioon ja jopa poliisiin enemmän kuin missään muualla (paitsi Sveitsissä.) Ei Suomen valtiosta saa leivottua massoille vihollista, vaikka se onkin möhkälemäinen. Suomalaiset luottaa toisiin ihmisiinkin eniten maailmassa, ei täällä osata kuvitella että me valtion työntekijät haluttaisiin vaan viilata teitä muita linssiin.

Eipä puolue näytä ihan hurjasti kasvavan sitten alkurysäyksen missäänpäin: https://en.wikipedia.org/wiki/European_Pirate_Party

Siksi mä en usko että avoimen anti-mitä-vaan-puolueelle olisi tätä isompaa tilausta Suomessa. Ja jos nimi on Piraattipuolue, ei se voi kuulostaa miltään muulta.

No mutta, mille on tilaus; just ei-oikea-ei-vasen politiikalle. Eturyhmien etujen paaluttamisen varaan laskevien Kokoomuksen, SDP:n ja Keskustan kannatus laskee, kun taas Persut ja Vihreät kasvaa. Persut sillä että Olen suomalainen ja Vihreät sillä että Olen hyvä ihminen.

Vanhoista puolueista vieraantuneille tai ei-koskaan-ennen-äänestäneille ei ole tällä hetkellä loogista paikkaa mihin hakeutua, jos haluaisi vaan järkevää politiikkaa. Veikkaan että tässä maassa on paljon ihmisiä, jotka haluaisi samaistua johonkin järkevään.

Eli: mun mielestä olisi järkevää, jos edes jossain määrin tietoon eikä johkin valmiiksi päätettyyn -ismiin pohjautuvaa politiikkaa tekemään pyrkivät puolueet tekisivät jonkinlaisen pysyvän koalition. Liitto on varmaan vaalimatematiikan takia joka tapauksessa järkevä, jos ei pakko. Liitto kannattaisi tehdä ei-liian-kaukaa-haettujen puolueiden kanssa, ettei vaaliliittokumppani floppaa sen takia että äänestäjät eivät halua ottaa riskiä äänen menosta “väärälle puolueelle”. Viime vaalithan kosahti siihen, että feministisen puolueen äänimäärä Helsingissä laski kunnallisvaaleista 30 %.

Koalitiolla olisi mikä vaan nimi joka ei tarkoita rikosta tai ole negatiivisesti värittynyt. Koalition sisällä olisi tää anarkistisempi ict-piraattisiipi ja talouspoliittisempi liberaalisiipi jne. Sehän olisi vaan kivan nykyaikaisen individualistista että voisi olla jossain määrin kirjavaa sakkia yhden poliittisen liittouman sisällä.

Kai sitä voi jossitella että jos olisi jotain toisin. Mä en suoraan sanottuna usko, että tästä kovasti isompia lukuja olisi tällä brändillä voitu saada, vaikka on kuinka järkevä ohjelma (mun mielestä siis on, mutta en ois koskaan tullut lukeneeksi sitä, jos en olisi about sattuman kaupalla päätynyt tuossa ek-vaalien loppumetreillä ns. mukaan. Musta piraatit kuulosti aina vähän hupsulta, olin vaan että aikuiset ihmiset oikeesti, hankkisivat kunnon VPN:n tai ostaisivat levynsä. Sitten keväällä aatteli että hei ehkä tähän tottuu).

Ei mulla muuta. Alla tiedoksi vähän vertailulukuja viime- ja edellisvaaleista.

P.S. asiat kuten sisäinen ja ulkoinen viestintä, kampanjointi, mahdolliset mediat - jatketaan niistä toisissa ketjuissa.

Eduskuntavaalit koko maa, äänimäärät
2015: 25 086
2019: 19 032
-24,13 %
Mikä muuttunut? No 2015 piraattipuolue varmaan imi ihan näitä protestiääniä piratismiin liittyen. Vuoden 2014 EU-vaaleissa Peter Sunde (aka yksi the Pirate Bayn perusajista) oli saanut 2 911 ääntä.

2015 riveissä oli myös muita näkyviä hahmoja kuten Tere Sammallahti (nykyään KOK Uudellamaalla, ei päässyt eduskuntaan 2122 äänellä), Jiri Keronen (nykyään PS, ei päässyt eduskuntaan 677 äänellä) ja nykyään liberaalipuolueessa toimivat ihmiset kuten Amos Ahola.

Helsingin äänimäärät, muutos kuntavaaleista:
Kuntavaaleissa ääniä piraateille 2 858, eduskuntavaaleissa 5 840: 104,34 %
Liberaalien äänet laski Helsingissä 600 kpl:eella kuntavaaleista.


Petrus
Viestit: 22
Liittynyt: To Marras 05, 2015 6:26 pm

Re: Tulevaisuuskeskustelu

Viesti Kirjoittaja Petrus » To Elo 22, 2019 1:45 pm

Puolueen kehittämisestä lähetettiin äskettäin kysely puolueen jäsenille. Tässä kommenttini sen teemoihin:

Hyvä Piraattipuolueen jäsen,

Kiitos tuestasi vapaamman, järkevämmän ja yhteisöllisemmän yhteiskunnan puolesta!

Lähdimme kevään eduskuntavaaleihin hyvistä asemista: Arto Lampilan ja minun työmme kaupunginvaltuustoissa oli osoittanut, että olimme vakavasti otettava, tarpeellisia uudistuksia oikeasti aikaansaava poliitinen voima. Vaalikevään aikana puolueemme sai ennennäkemättömän paljon julkisuutta. Lisäksi mainostamiseen käytettiin paljon aiempaa enemmän rahaa.

Erinomaisista lähtökohdista huolimatta tulos oli kuitenkin pettymys: Saimme vaaleissa vain 19 tuhatta ääntä, 24% vähemmän kuin vuoden 2015 vaaleissa. Henkilökohtainen äänisaaliini oli erittäin hyvä ja olisi riittänyt useimmissa puolueissa valintaan, mutta vaaliliittokumppanimme Helsingissä menettivät ääniä jonka vuoksi vertailulukuni ei noussut tarpeeksi korkealle.

Mistä puolueen vaatimaton äänisaalis johtui? Puolueen puheenjohtajana pääsin näkemään julkisuuden lisäksi mitä "kulissien takana" tapahtui luottamuksellisissa keskusteluissa.

Vaalimenestyksen olennainen edellytys on, että useat ehdokkaat vaalipiirissä saavat runsaasti (yli 1000 kpl) ääniä. Yritin siksi hankkia tunnettuja ja aiemmin vaaleissa hyvin ääniä keränneitä ehdokkaita listoillemme. Monet heistä kannattivat puolueohjelmamme linjauksia, mutta he eivät halunneet identifioitua piratismiin, waretukseen ja muuhun vastaavaan rikolliseen, mihin he puolueemme nimen yhdistivät.

Pienelle puolueella menetyksen toinen olennainen edellytys on vaalilitto, joka toisi suosittuja ehdokkaita toisen puolueen listoilta tukemaan vertailuluvun kasvattamista. Tämän suhteen minulla oli keskustelu pitkällä meitä suuremman puolueen kanssa. Valitettavasti viime metreillä kyseisen puolueen edustajat totesivat, etteivät he uskaltaneet lähteä liittoon puolueen kanssa, jonka nimi viittaa rikollisuuteen ja luultavasti pelästyttäisi osaa heidän äänestäjistään. Siksi jouduimme päätymään heikompaan vaaliliittoon.

Loppupeleissä kaikki on kiinni äänestäjistä, joihin vaikuttaa suuresti mielikuva minkä he meistä saavat mediasta. No, kuten kaikissa aiemmissakin vaaleissa, saimme edelleen kuulla todella monelta äänestäjältä ihmettelyä nimestämme. En myöskään erityisesti ilahtunut, kun Ylen pienpuoluetentin ensimmäinen kysymys minulle oli "Mitä ihmeen piratismia te ajatte?"

Saimme äskettäin vaalien alla tehdyn imagotutkimuksen tulokset. Tutkimuksessa haastateltiin Aalto-yliopiston ja Helsingin yliopiston opiskelijoita, eli varsin valveutunutta porukkaa, mielikuvista puolueeseemme liittyen. Yksi tutkimuksen suosituksista on "Rethink the branding in order to be considered a wider movement, a party instead of a small party." Brändin päivittäminen laajemmaksi voisi tutkimuksen mukaan olla hyvä keino uusien äänestäjien saamiseksi mukaan.

--

Olemme aiemmin saaneet vastaavaa palautetta puolueen nimestä, ja olen ahkerasti puolustanut rakasta Piraatti-brändiä kansainvälisenä ja erottuvana puoluenimenä. Näissä puolueen kolmansissa eduskuntavaaleissa panostimme paljon ja mahdollisuudet menestykseen olivat erinomaiset.

Edellä kerrotun perusteella minulle on kuitenkin käynyt täysin selväksi, että puolueemme kasvua ja vaalimenestystä estää nimenomaan puolueen nimi ja brändi sekä ehdokashankinnan, vaaliliittojen, median että äänestäjien suuntaan. Jatkaminen samalla brändillä on näin pitkän yrittämisen jälkeen pään hakkaamista seinään, ja johtaa nähdäkseni vain siihen että putoaisimme taas puoluerekisteristä 2023 vaalien jälkeen.

Siksi kannatan, että mietimme yhdessä puolueelle positiivisemman nimen ja yhdistämme voimia mahdollisuuksien mukaan samanhenkisten poliittisten liikkeiden kanssa. Suomessa on paljon tilausta järkipohjaiselle, todellisia uudistuksia tekevälle ja avoimesta kommunikoivalle puolueelle - ja sille myös seuraa vaalimenestystä kun äänestäjiä karkoittava nimi ei ole kampanjoinnin jarruna.


artol
Viestit: 8
Liittynyt: La Loka 31, 2015 7:33 pm

Re: Tulevaisuuskeskustelu

Viesti Kirjoittaja artol » Ke Elo 28, 2019 11:22 pm

Tilastokooste kyselyn tuloksista: https://docs.google.com/presentation/d/ ... sp=sharing
Avointen kysymysten vastaukset ja raakadata julkaistaan vielä erikseen.


juho.karvinen
Puoluevaltuusto
Viestit: 28
Liittynyt: Ti Kesä 13, 2017 2:39 am

Re: Tulevaisuuskeskustelu

Viesti Kirjoittaja juho.karvinen » La Elo 31, 2019 5:59 pm

Puoluevaltuuston lausuma tulevaisuuskeskusteluun tulee tänne: https://pilvi.piraattipuolue.fi:9001/p/86t825os5k859lyo


uduntuntu
Viestit: 90
Liittynyt: Ma Touko 11, 2015 9:17 pm

Re: Tulevaisuuskeskustelu

Viesti Kirjoittaja uduntuntu » Pe Syys 13, 2019 11:22 pm

Keskustelimme puoluevaltuuston kokouksen jälkeen pikku porukalla tulevaisuuskeskustelun pohjaksi tehdyn kyselyn avoimista vastauksista, luimme vastaukset läpi ja ryhmittelimme niitä, jotta saisimme mielikuvan siitä, millaisia asioita puolueelle on haluttu välittää. Läpi käymistä varten suodatin avoimista kysymyksistä tyhjät pois ja vedin keskustelun neljässä korissa sen mukaan, kuinka tiivistä yhteistyötä muiden samanmielisten liikkeiden ja puolueiden kanssa vastaajat olivat toivoneet. Aloitimme heistä, jotka olivat täysin eri mieltä väitteen: "Piraattipuolueen pitäisi yhdistää voimansa muiden samanmielisten puolueiden tai liikkeiden kanssa" kanssa ja lopetimme heihin, jotka olivat väitteen kanssa täysin samaa mieltä.

Muodostuneet neljä ryhmää järjestin väitteen "Piraattipuolue ei tarvitse isoja muutoksia. Toiminnan kehittäminen nykyiseltä pohjalta riittää." numeeristen vastausten perusteella niin, että ensin käsittelimme väitteen kanssa eniten eri mieltä olevat. Lopputuloksena toivoin, että etenemissuunta olisi ennakko-oletuksen perusteella radikkaleimmista mielipiteistä maltillisimpiin mielipiteisiin kussakin eri yhteistyön tiiviyden suhteen saman mielipiteen jakavien kesken. Koin, että tällä tavoin vastausten läpi käyminen oli mielekkäämpää kuin täysin satunnaisessa järjestyksessä niiden lukeminen.

Kaiken kaikkiaan 143 kyselyyn vastanneen joukossa oli 60 avointa vastausta kysymykseen: "Avoin palaute / idealaatikko: Miten toivot puoluetta kehitettävän?"

Seuraavassa on minulle muodostunut mielikuva kokonaisuudesta, joka ei perustu yksittäisiin vastauksiin, vaan siihen ajatuspuuroon, joka alkoi muhia pienessä mielessäni kaikkien vastauksia läpi käymisen jälkeen. Lainaukset eivät siis ole kenenkään muun kuin minun ajatuksieni tulosta.

Brändi jakoi aika tehokkaasti porukan kolmeen osaan: brändin uudistamisesta vahvasti haaveilevia ja siitä tiukasti kiinni pitäviä ja suuri enemmistö, jotka eivät ottaneet kantaa brändiin tai imagoon liittyviin asioihin avoimissa palautteissaan. Jatkokyselyssä voisi yrittää jotain kysyä siitä, että miten brändillä voisi saada omaa innostusta ja itselle tärkeitä asioita välitettyä. Millaisia mielikuvia, positiivisia ja negatiivisia, politiikkaamme (piraattibrändillä tai jollain muulla) saataisiin edistettyä. Piraattiliike kansainvälisenä ja EU-parlamentaarikkoja sisältävänä liikkeenä mainittiin monissa vastauksissa.

Itse kyselyä kritisoitiin muutamassa vastauksessa väärin fokusoiduksi, nimenomaan brändiin ja imagoon liiaksi keskittyvänä.

Viestiä ja meille tärkeitä asioita pitäisi saada selkeytettyä ja tavoitteita kirkastettua. Kyselyn toinen osa voisi keskittyä juuri siihen, että mikä on 2020-luvun piracorea, mitä historiasta kannattaa muistaa ja mihin keskittyä. Näkemykset piracoresta hajautuivat, joten ei välttämättä kannata keskittyä yksittäisiin aihepiireihin, vaan enemmänkin yrittää löytää ehkä iso kasa aiheita, joista voisi etsiä vastakkainasetteluja ja sitten ehkä jollain numeroasteikolla sitä mielikuvaa piracoresta. Esiin nousi vahva toive pitää meille tärkeitä asioita esillä myös vaalien välillä ja ulkoparlamentaarisena mielipidevaikuttajana yhteistyön etsimistä päättäjien joukosta.

Esiin nousi teemoja suhtautumisesta sateenkaariväkeen, maahanmuuttajiin, tekijänoikeuksiin sekä taiteilijoihin, päihteisiin ja yksilönvapauksiin, tietoyhteiskuntaan, yksityisyyden suojaan, ilmastopolitiikkaan ja päätöksentekoon tutkitun tiedon perusteella ja monia muitakin asioita.

Mieleen jäi maininta, ettei piraattipolitiikkaa tule tehdä mahdollisimman laaja kannattajajoukko mielessä eikä politiikan sisältöä kannata populistisesti lähteä muokkaamaan sen mukaan, millä saataisiin enemmän kannattajia. Rohkeutta tehdä oman näköistä, ratkaisukeskeistä politiikkaa toivottiin. Useissa vastauksissa korostettiin, että epävarmuus talouspoliittisissa linjauksissa syö uskottavuutta.

Toiminnan ja tekemisen mielekkyyttä: monimuotoisen ehdokas- ja aktiivikavalkadin esiin nostamista ja sitä, että emme oikeasti ole yhden henkilön läpi viemiseen keskittynyt puolue ja että mitä puolueen tulisi organisaationa tehdä, jotta aktiivien on mielekästä tehdä työtä yhteiseksi hyväksi. Vastauksissa nousi esiin myös tarve pitkäjänteiselle ja suunnitelmalliselle, ammattitaitoisen oloiselle toiminnalle, jossa tavoitteita asetetaan, niiden etenemistä seurataan ja tekemisen meininki saadaan välitettyä jäsenistölle, jopa heitä osallistaen. Jos teemme yhdessä asoita, niin sitä yhdessä tekemistä olisi syytä arvostaa ja välittää arvostusta myös tekijöiden suuntaan.

Brändi, politiikka ja tekemisen meininki voisivat näkemykseni mukaan olla kolme tärkeää osa-aluetta motivaatiokyselyssä, jos sellainen päätetään sillä nimellä luoda.

Loppukaneettina voisin linkata vielä tarinan brittimerikapteenista, ritarin arvon saaneesta ja kuningattaren valtakirjalla espanjalaisia laivoja ryöstäneestä piraatista, jonka asema kansallissankarina tai piraattina riippuu siitä, kummalta puolelta karibian lahtea hänen toimiaan haluttiin seurata: http://www.thepirateking.com/bios/drake_francis.htm

Sir Francis Drake on historiallinen malliesimerkki siitä, miten joku voi nauttia omiensa joukossa ja laajemminkin erittäin suurta arvostusta samalla, kun hänen vastustajansa muistavat vain hänen uransa vähemmän hohdokkaita piirteitä. Omissa mielikuvissani ja teltoilla olen käyttänyt häntä esimerkkinä piraatista, joka teki uransa oman kotimaansa hyväksi ja sai siitä palkinnon kotiin palattuaan.

IRC: uduntuntu Facebook: https://www.facebook.com/uduntuntu Twitter https://twitter.com/uduntuntu
email: utu.hopiavuori(at)piraattipuolue.fi


Riia
Viestit: 5
Liittynyt: La Elo 03, 2019 12:24 am

Re: Tulevaisuuskeskustelu

Viesti Kirjoittaja Riia » Ma Syys 16, 2019 4:23 pm

Tässä kommentti puolueen tulevaisuus-selvittelyyn.

Jäsenkyselyä käsiteltiin viime viikon perjantaina 13.9. puoluevaltuuston epävirallisessa etäkokouksessa.

Ensin taustat: osallistuin kokoukseen valtuuston luvalla, vaikka en ole puolueen jäsen. Olen ollut mukana kevään kampanjoinnissa. Tällä hetkellä avustan Helsingin kaupunginvaltuuston valtuustosihteerin hommissa. En siis tunne puolueen historiaa hyvin. Minua kiinnostaa hahmottaa mistä on tultu ja mihin toiminta on menossa.

Kiitos Ari-Matille hyvästä koonnista. Alla listaa mielipiteistäni. Ne perustuvat osin kyselyn vastauksiin ja keskusteluihin eri kanavilla. Joka tapauksessa ne ovat vain minun tulkintani asioista.

Motivaatiokysely

Komppaan motivaatiokyselyn tekemistä Ari-Matin ehdottamalla mallilla. Itse voisin osallistua työhön paremmin kuitenkin vasta ensi kuussa. Minua kiinnostaisi laittaa kyselyyn mukaan myös ehdotusta sisäisen viestinnän järjestämisestä.

Puolueen toiminnan perusta ja linja

Mikä on tai tulisi olla puolueen ja aatteen ydin? Kyselystä nousi aika paljon erilaisia näkemyksiä, joita Ari-Matti listasi yllä. Itselleni jäivät mieleen mahdollisina ytiminä asiat kuten yksilönvapaus, teknokratia ja meritokratia - ja erityisesti tämä: liikkeen tarkoitus on korjata jokin virhe, ja kun muutos on tehty, voidaan ohjelma määritellä taas uudestaan. Tarkoitus ei ole siis alkaa ammattipoliitikoiksi, jotka pelaavat retorisia pelejään kaukana ei-poliittisten ihmisten elämästä. Näitä puoluepolitiikkaa karsastavia ihmisiä on nykyään kai historiallisen paljon.

Mielestäni sellaiselle puolueelle on iso tilaus, joka perustuisi yllä mainituille asioille. Politiikkaa ei voi tehdä ilman arvoja ja väittää olevansa täysin objektiivinen. Jos edes pyrkii objektiivisuuteen eikä tulkitsemaan asioita oppihistorian kautta, se on mielestäni arvo.

Sekin on arvo, että lukkiudu ennalta päätettyihin valintoihin. Uusien ratkaisujen katsominen parhaan siinä tilanteessa olevan tiedon perusteella ei ole kognitiivisesti helpoin tie, mutta helpoin tie harvoin tuo ratkaisuja. Vaikka usein ratkaisu ongelmaan saattaa olla yksinkertaisin, mutta vaikea tehdä eturyhmäpolitiikkaan tai viime tai toissa vuosisadalla keksittyyn ideologiaan lukkiutuneelle puolueelle.

Nykyinen puoluepolitiikka näyttäytyy nyt eri eturyhmä- ja identeteettipolitiikkapuolueiden välisenä retorisena irtopistesteiden keräilynä ja draamailuna, jossa itse asian ratkaiseminen on toissijaista. Juuri tänään asiantuntijat koittavat selittää hallitukselle, että tavoite ei ole keino, ja vaalipuheiden lisäksi tarvittaisiin ihan oikeita tekoja, kts Yle https://yle.fi/uutiset/3-10971693

Veikkaan että moni muukin minun lisäkseni on kyllästynyt tällaiseen ja kokee että irtopirteillä draamailu on mennyt tarpeeksi pitkälle, kun vallassa on sellaisia ihmisiä kuin Trump ja Boris Johnson. Vähän enemmän teknokratiaa politiikkaan kiitos, vaikka ei nyt mihinkään virkamiesmenoon halutakaan, se olisi tylsää.

Puolueen brandi

Olen ottanut kantaa brändiasiaan edellisessä kommentissani tällä sivulla. Koen, että piraatti-nimi ei tänä päivänä helposti houkuttele mukaan uusia tekijöitä eikä äänestäjiä. Samanlaisia näkemyksiä oli osalla vastaajista. Osa vastaajista kannatti vahvasti piraatti-nimen säilyttämistä.

Lisäyksenä vielä, että hyvispiraatti ja Robin Hood -tyyppinen imago toimii mielestäni hyvin, jos kansakunnasta isoa osaa koskettaa jokin ylilyönti. Pirate Bay oikeudenkäynnit olivat sellainen. Väittäisin, että tekijänoikeudet eivät kuitenkaan nykyään ole monia liikuttava asia.

Puolue/aate on näyttänyt kykynsä mobilisoida ihmisiä yksittäisen epäkohdan korjaamiseksi. Itse koen että tämän päivän isoimmat epäkohdat eivät liity tekijänoikeuksiin, vaan esimerkiksi tuohon yllämainittuun puoluepolitiikan etääntymiseen normaalista todellisuudesta. Voitaisiinko toimintaa ja sen myötä brändiä saada tarttumaan tämän päivän ihmisille relevantteihin asioihin? Tuoda politiikkaan vaatimuksia avoimuudesta ja faktapohjaisuudesta, ja saada ihmiset kiinnostumaan politiikasta? Make politics relevant again?

Jos haluaisimme tietää oikeasti siitä, mitkä mahdollisuudet tällä brändillä on, tekisimme laajempaa tutkimusta ihmisten parissa. Yleensä puolueet tekevät näitä laittamalla kysymyksiään esim. Taloustutkimuksen Omnibus-puhelinhaastattelun osaksi. Hintalappu useamman tuhannen hengen kyselystä alkaa esim. tonnista. Kiinnostuneille tietoa palveluista: https://www.taloustutkimus.fi/ajankohta ... ntaan.html.

Tshekeissä tällainen tehtiin (ilmeisesti joukkorahoituksella) ja puolueen brändiksi valittiin olla “rebels, pure, true” ja core-sloganiksi "Let us at them!" Tämä ilmeisesti viittasi korruption vastaiseen menestyksekkääseen toimintaan. Suomessa toimisi arvioini mukaan erilainen strategia, koska suomalaiset luottavat hallintoon, toisin kuin Tshekeissä.

Puolueen toimintatavat

Joistain jäsenkyselyn vastauksista tuli ilmi, että puolueen johdon toiminta koetaan ongelmallisena.
Halutaan enemmän osallistamista ja myös selkeyttä viestintäkanavien suhteen. Kanavia on liikaakin.
Viestintäkanavaprobleemaa voitaisiin selvittää mielestäni motivaatiokyselyssä. Tshekkien menestysstrategian takana oli myös "complete restructuration on volunteer work" ja sisäisen viestinnän kehittäminen, mukaanlukien viestintä puolueen johdon ja jäsenistön kanssa.

Toisaalta Tshekkien reseptin yksi pääaineisosa oli saada mukaan kompetentteja toimijoita verkostoineen. En ole varma, onnistuuko tämä uusien toimijoiden mukaan saaminen piraattinimellä. Jos halutaan vaikuttaa luottamustoimissa, tulisi piraattiliikkeen mielestäni olla osa jotain isompaa, helpommin lähestyttävää kokonaisuutta.


Nyos
Piiriyhdistyksen hallitus
Viestit: 28
Liittynyt: Ke Touko 10, 2017 2:24 pm
Paikkakunta: Helsinki

Re: Tulevaisuuskeskustelu

Viesti Kirjoittaja Nyos » La Syys 21, 2019 6:28 pm

Heippa kaikki,
tässä kokoelmaa sekalaisia aatoksiani tulevaisuuskyselystä, sen tuloksista ja tulkinnoista, motivaatiokyselystä ja tulevaisuudesta.

Tulevaisuuskysely - monivalinnat ja niistä tiedottaminen

Jo ennen kuin jäsenille/aktiiveille oli jaettu monivalintakysymysten tuloksia, oli näppärästi mahdollisuus julkisesti lukea Twitteristä seuraavaa:

"65% [vastanneista jäsenistä] kannattaa voimien yhdistämistä samanhenkisten kanssa, 64% mielestä puolue voi olla osa isompaa liikettä jos brändi säilyy jollain lailla. -> Voimia syytä alkaa yhdistää!"
Lähde: Petruksen Twitter-tili

Tuostahan on aika helppo olettaa, että kyselyn tulokset selvästi tukevat isoja muutoksia yhteistyökuvioissa tai jopa liittymistä liberaaleihin, josta on kohistu Libien FB-postauksesta lähtien, eikö? Tämä ei kuitenkaan ole millään tavalla koko totuus, vaan lähinnä yksi ns. vaihtoehtoinen tulkinta tuloksista.
Nimittäin...

  • Voimien yhdistämisestä täysin samaa mieltä oli vain vajaa 22% vastanneista.

  • Toki vastanneista 43% olivat jonkin verran samaa mieltä voimien yhdistämisestä. Mutta tässä kohtaa on paha mielestäni mennä arvioimaan kuinka paljon edes jokseenkin samaa mieltä olevia vastanneista oikeasti on, koska kyselyssä ei ollut ns. neutraalia EOS-vastausvaihtoehtoa lainkaan. Joukossa on siten aivan varmasti niitä, joilla ei ole lainkaan mielipidettä asiasta, taikka jotka eivät olisi halunneet kysymykseen vastata. Käytännössä EOS-vastaaja on mielessään heittänyt noppaa kahden jokseenkin-vaihtoehdon väliltä (tai mahdollisesti jopa jättänyt koko kyselyyn vastaamisen siihen).

  • Seuraavan kysymyksen vastauksista näkeekin jo suoraan, että yli puolet (57%) vastaajista näkee vaaliliiton parhaana tapana yhdistää voimat. Eli juuri sitä samaa yhteistyötä mitä on isommissa vaalipiireissä jo laajalti tehtykin, ei suurta muutosta siinäkään. Toki ihan puolueiden yhdistämisen kannattajiakin on, mutta edelleen vain viidennes vastanneista. Lisäksi 14% vastustaa yhdistämistä ja haluaa keskittyä omaan toimintaan.
    ....Eli toisin sanoen, hypervaikealla poissulkevalla matikalla voidaan myös aivan yhtä hyvin todeta, että vastanneista jäsenistä 70,6% ensisijaisesti ei halua yhdistää puolueita..

  • Bonuksena tässä voitaisiin mielestäni hyvin myös kysyä, että miten on varmistuttu, että kaikki vastanneet viittasivat varmasti saman puolueen kanssa yhdistymiseen? Osa jäsenistöstä voi identifioitua piraattipuolueen kanssa samanmielisiksi jonkun muunkin puolueen kuin telegrammissa ym mainittujen liberaalien kanssa. (Esim. liike nyt, vihreät, vasemmisto, jopa persut, koska onhan meillä ajan saatossa ollut ihan aktiiveissakin loikkaajia ties minne...)

Muita huomioita:

  • Piraattipuolueen nimen vaihtoa vastustaa 2/3 vastaajista.

  • Lievä enemmistö ei myöskään kannata puolueohjelman muuttamista, jotta kannatus nousisi. (Tosin tähän kysymyksen muotoiluun itse vähän ihmettelen, että wtf, että pitäisikö siis tehdä mieluummin sitä millä saa ääniä, eikä niinkään sitä mikä on piraattiarvojen mukaista.....)

  • Väite "Piraattipuolue ei tarvitse isoja muutoksia. Toiminnan kehittäminen nykyiseltä pohjalta riittää." meni lievästi eri mieltä olevien enemmistöksi. Toisaalta tässä kohtaa kannattaa huomioida, että jokseenkin-vastaajia on kummallakin puolella paljon. Luulisin, että "isoja muutoksia" olisi kaivannut tarkennusta, koska jotkut muutokset voivat olla eri ihmisistä hyviä ja jotkut taas huonoja.

Lopuksi, yllämainittujen sekä myös muidenkin kysymysten epätarkkuuksien ja painotusten vuoksi en itse ihan hirveän varmoja päätöksiä tekisi mihinkään suuntaan näistä vastauksista. Yllä olevia vastakärjistyksiäkin toin esiin siksi, että halutessaan niitä voisi julkistaa ihan täysin päinvastoin.

Riippuu mistä katsoo tai mitä haluaa korostaa.

Tulevaisuuskysely - avoimet vastaukset

Olin myös mukana selaamassa kyselyn avoimia vastauksia ja tässä omaa (muistinvaraista) näkemystäni niistä.

Avointen vastausten sisältö oli jännästi yhtäaikaa hyvin monipuolista ja toisaalta aika samantyyppistä. Niissä ehdotettiin todella monia erittäin hyviä (sekä jo tuttuja että uusia) korjaus/muutos/kehitysideoita ja -toimenpiteitä, joihin pitäisi panostaa. Ideoiden kirjo oli yllättävän laaja ja samoista asioista toistuvia kehitysideoita ei noussut pintaan, vaikka nimenomaan yritin bongata toistuvia teemoja. Ehdotuksista voisi lähes suoraan tehdä todo-listan, vain priorisointijärjestys on kysymysmerkki. :)

Toisaalta taas useissa vastauksissa toistui, että ohjelmaa pitäisi laajentaa ja että piracoren tärkeyttä ei saisi unohtaa. Pintapuolisesti voi kuulostaa asteen ristiriitaiselta, että yhtäaikaa sekä keskitytään piracoreen että laajennetaan ohjelmaa. Itse kuitenkin tulkitsen sen kaipuuna (jonka itsekin jaan) kirkastaa ja kiteyttää puolueohjelmaa: painotetaan ns piracorea, tuodaan esiin käytännössä siihen liittyviä tämänhetken polttavia aiheita ja toisaalta varmistetaan, että ohjelmassa otetaan jonkinlaisella "riittävällä perustasolla" kantaa myös muihin politiikan perusaiheisiin. Näin meillä olisi kanta "kaikkeen", jos/kun sitä aiheesta xyz kysytään. Toinen vaihtoehto on kirjata, että tästä aiheesta ei ole puoluepoliittista yhteistä kantaa. Ensimmäinen olisi parempi, mutta toka ehkä realistisempi.

Motivaatiokysely

Kannatan! Myös musta se on oiva idea kysellä jäsenistöltä lisää (tarkemmin, mutta laajemmin, avoimemmilla vaihtoehdoilla), joka voisi auttaa tilanteen avaamisessa monellakin tapaa.

Ja se Piraattipuolueen tulevaisuus, IMO?

Mitä sitten itse haluan Piraattipuolueen tulevaisuudeksi? Ainakin piraattiarvojen noudattamista omassa politiikassa ja toiminnassa, sisäisesti ja ulkoisesti. Henk koht tykkään kyllä kovasti liberaaleista ja sinänsä liittyminen voisi ollakin varsin ok, mutta mitään kovin lopullista mielipidettä en ole asiasta vielä luonut. (Enkä sitä yksin päätäkään, oikeustajulleni tärkeintä on, että demokratia toteutuu.) Toisaalta mielestäni edes puolueen kasvua ja kannatusta ei ole mielekästä priorisoida ylitse yksilönvapauden, avoimen päätöksenteon, yhdenvertaisuuden jne. Ilman niitä emme ole piraatteja.

(Itseasiassa, pira-arvoista voisi kysellä motivaatiokyselyssäkin?)


uduntuntu
Viestit: 90
Liittynyt: Ma Touko 11, 2015 9:17 pm

Re: Tulevaisuuskeskustelu

Viesti Kirjoittaja uduntuntu » Ma Syys 23, 2019 7:43 am

Koostin eilen avoimet vastaukset kysymyksiin yhteen dokumenttiin, jossa ne on ryhmitelty seuraavasti:

  1. Väite "Piraattipuolueen pitäisi yhdistää voimansa muiden samanmielisten puolueiden tai liikkeiden kanssa"
  2. Väite "Piraattipuolue ei tarvitse isoja muutoksia. Toiminnan kehittäminen nykyiseltä pohjalta riittää."

Ensimmäisen tason ryhmittely on pääotsikkotasolla, toista väitettä on käytetty vain tulosten lajitteluun numerojärjestyksessä nousevasti. Näin toivoin saavani kussakin ryhmässä mielipiteet radikaaleimmasta (eniten muutosta haluavista) maltillisimpiin. Aikaa muotoiluun on ollut rajallisesti, joten taulukon esitysasu ei ole täysin optimaalinen.

Ryhmittelyä käytettiin keskustelun pohjana reilu viikko sitten, kun puoluevaltuusto kutsui koolle porukkaa keskustelemaan näistä avoimista vastauksista. Läsnä keskustelussa oli lisäkseni puoluevaltuustosta Marek Nečada ja sen ulkopuolelta kaksi muuta henkilöä: Jonna ja Riia, jotka ovat jo oman muistikuvansa keskustelusta tähän keskusteluun tuoneetkin. Heillä ei tähän saakka ole ollut suoraan käytössään avoimia vastauksia, joten heidän mielipiteensä ovat perustuneet täysin keskustelun pohjalta syntyneisiin mielikuviin.

Tein ratkaisun vastausten ryhmittelystä itsenäisesti eikä dokumenttia voi pitää puoluevaltuuston julkaisemana eikä siitä voi tehdä tulkintoja puoluevaltuuston yleisestä mielipiteestä asioihin.

Liitteet
Piraattipuolue kehittämiskysely 2019 avoimet vastaukset ryhmiteltyinä.pdf
(1.26 MiB) Tiedosto ladattu 644 kertaa

IRC: uduntuntu Facebook: https://www.facebook.com/uduntuntu Twitter https://twitter.com/uduntuntu
email: utu.hopiavuori(at)piraattipuolue.fi


Petrus
Viestit: 22
Liittynyt: To Marras 05, 2015 6:26 pm

Re: Tulevaisuuskeskustelu

Viesti Kirjoittaja Petrus » Ma Syys 23, 2019 11:27 am

Suurin osa vastaajista siis kannatti voimien yhdistämistä, ja tavoista yhdistää voimat suosituin oli vaaliliitto.

Olen selvittänyt näitä vaaliliittomahdollisuuksia aiemmin tänä vuonna. Valitettavasti nykybrändillä ilman yhdistymistä Liberaalien kanssa en tiedä yhtään puoluetta, jonka kanssa olisi mahdollista muodostaa vaaliliitto ensi vaaleissa.

Ainoa realistinen tapa saada vaaliliittoja aikaan on uudelleenbrändäys ja yhdistyminen liberaalien kanssa.


Avatar
Yaamboo
Viestit: 83
Liittynyt: Ti Loka 21, 2014 9:43 am
Paikkakunta: Jyväskylä
Viesti:

Re: Tulevaisuuskeskustelu

Viesti Kirjoittaja Yaamboo » Ti Syys 24, 2019 9:17 pm

Pohdin tänään tällaista.

Suomen Piraattipuolue on kriisissä. Tämä ei ole ensimmäinen kerta, kun niin käy, mutta tällä kertaa on ensimmäinen kerta, kun puolueen tulevaisuus on varmuudella vaakalaudalla.

Organisaatiomme ongelmat ovat olleet pitkään samat. Tulosta vaaleissa on saatu huonommin kuin on odotettu, ja sekin vähä on tuotettu suoraan aktiivien selkänahasta. Liikaa aikaa on käytetty puolueorganisaation larppaamiseen, sekä erilaisiin skitsoiluihin, luottamuspulaan ja selkäänpuukotukseen. Moni innokas toimija on kääntynyt pois saatuaan osansa palautteesta - joka ei välttämättä ole ollut pahantahtoista, vaan pelkoa siitä, onko puolue ymmärretty oikein. Väitän, että puolue on rakastettu kuoliaaksi.

Piraattipuolue syntyi toisenlaisessa maailmassa kuin nyt. Teknologia on edistynyt hurjaa vauhtia, ja viestimme ei ole pysynyt mukana ajassa. Viestin kirkastamista on haluttu ja uutta brändiä pohdittu. Missä on samaistuminen piraattikirjeisiin, kun streamaus kukistaa ja kinnijäämisen vaara minimaalinen? Menetettiinkö yksityisyys verkossa jo ajat sitten, kun käyttäjät eivät enää välitä missä ja miten dataa säilötään? Miten voimme puhua yhteistyön ja uusien päätöksentekomallien puolesta, kun emme kykene toimimaan niiden mukaisesti edes omassa organisaatiossamme?

En ole menettänyt toivoani piraattiliikkeeseen. Globaalisti katsottuna brändi ja ajatukset on saatu myytyä onnistuneesti äänestäjille useassa maassa useaan otteeseen (näkyvimpiniä Ruotsi, Saksa, Islanti, Tšekki, Luxemburg). Tietääkseni näihin kaikkiin menestyksiin on kuitenkin vaikuttanut oikea-aikainen kriisiin reagoiminen ja näkyvien avainhenkilöjen liittyminen liikkeeseen. Vastaavaa ei ole toistaiseksi tapahtunut eikä ole näköpiirissä Suomessa.

Minulla ei ole valmiita vastauksia siihen, miten tästä pitäisi edetä. Tuntumani on, että liikkeelle pitäisi lähteä täysin uusin ajatuksin puhtaalta pöydältä ja ruohonjuuritasolta. Piraattiaatetta sivuava haktivismi on tänä päivänä vähäistä - vaikka se on juuri se, mikä käynnisti alun perin puoluetoimintaa. Tätä kautta puolue voisi alkaa rakentua uudelleen erilaisten, mahdollisesti myös muista yhteyksistä tunnettujen aktiivien varaan. Samoin puoluejohto pitäisi vaihtaa kokonaan, jotta nykyisistä toimintamalleista ja ajattelutavasta päästään eroon. Mutta onko nyt jo liian myöhäistä?


Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Politiikka”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 4 vierailijaa